Berlingske Business

GN Store Nord tjener stadig ingen penge

GN Store Nord tjener stadig ingen penge - 1
GN Store Nord har stadig svært ved at fastholde omsætningen og tjene penge, men fastholder sine forventninger. Foto:

GN Store Nord er fortsat ikke i stand til at tjene penge. I andet kvartal faldt omsætningen fra 1,4 milliarder kr. til 1,2 milliarder kr., mens bundlinjen var et minus på tre mio. kr. Selskabet fastholder forventningerne til årsresultatet. (Opdateret kl. 9.05)

Omsætningen i GN Store Nord er faldet uafbrudt siden 2006, og i andet halvår venter selskabet tilsyneladende også et fald i forhold til de første seks måneder af 2009.

I hvert fald fastholder selskabet forventningen om en årsomsætning på ca. 5 milliarder kr., hvilket skal sammenlignes med en omsætning i første halvår på 2,4 milliarder kr. og en omsætning i første halvår sidste år på 2,8 milliarder kr.

Regnskabet blev positivt modtaget af investorerne, der sendte aktien op med 1 kr., eller 4,1 pct., til 25,30 kr.

GN oplyser, at man fortsat fokuserer på at spare penge, så indtjeningen og genereringen af kontanter kan øges. I første halvår har GN i alt tabt 101 mio. kr.

Fokus på driftsindtjeningen
I regnskabsmeddelelsen fokuserer GN Store Nord på indtjeningen før skat, afskrivninger og finansposter (EBITA), og på den konto tjente GN 2 mio. kr. mod 38 mio. kr. Selskabet venter dog en kraftig bedring, for årsforventningerne til et EBITA-plus på ca. 65 mio. kr. fastholdes, selv om der er et underskud på 63 mio. kr. for årets første seks måneder.

GN har også øjnene stift rettet mod genereringen af kontanter. I andet kvartal steg de frie pengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet til 89 mio. kr. fra 39 mio. kr., men alligvel faldt kontantbeholdningen med 7 mio. kr. til 170 mio. kr., fordi selskabet har nedbragt sin gæld.

GN Store Nord fortsætter i øvrigt med at reducere medarbejderstaben. Ved udgangen af 2008 var der 4800 ansatte, mens der i dag er 4350.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen