Berlingske Business

Giganter kan få et rap over nallerne: EU-lande skruer databøder drastisk op

pix-Datalås
Solide bøder er på vej til de virksomheder, som ikke sikrer europæeres personlige data, som de skal. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Enighed om at kunne idømme virksomheder bøder på op til fire procent af den årlige omsætning for brud på privatlivets fred.

Der er nu enighed i de 28 EU-lande om, at virksomheder, som overtræder databeskyttelsen og dermed krænker europæeres privatliv, skal kunne idømmes langt større bøder end tidligere - helt op til fire procent af den samlede, globale omsætning, for internationale virksomheder altså milliardbøder.

Enigheden blev opnået på et møde onsdag og skal nu afstemmes med Europaparlamentet, som har krævet bøderne sat op til fem procent af omsætningen, skriver nyhedsbureauet Reuters. Det er noget, der vil slå hårdt på internationale giganter som Google og Facebook, der allerede har ørerne i EU-maskinen.

Målet er at få en aftale på plads inden nytår.

pix-Google-søgning

Der har været forhandlet i mere end et år om bøderne, som er en del af en stramning af databeskyttelsen oven på den tidligere efterretningsansatte Edward Snowdens afsløringer af amerikansk masseovervågning foretaget af den skandaleramte efterretningstjeneste NSA.

Nytår er sat som frist

De nuværende databeskyttelsesregler er fra 1995 og er forskellige fra land til land. I nogle lande kan datatilsynet give bøder, i andre ikke, og i alle tilfælde er den maksimale bødestørrelse så lille, at den slet ikke vil kunne ses på selv det daglige regnskab hos de største, internationale virksomheder.

De 28 EU-lande har hidtil kun været indstillet på bøder på op til to procent af den årlige omsætning men accepterede onsdag et forslag fra det luxembourgske EU-formandskab om fire procent.

pix-Databeskyttelse

Ikke overraskende er erhvervslivet imod de højere bøder.

»Det vil rykke innovative løsninger til andre områder af verden, og EU vil blive efterladt,« sagde René Sommer, talsmand for European Data Coalition, som tæller blandt andre svenske Ericsson, finske Nokia og tyske SAP.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen