Berlingske Business

Gennembrud for IT-studier blandt unge

Gennembrud for IT-studier blandt unge - 1
IT-Universitetet på Amager er blandt de uddannelsesinstitutioner, som oplever rekordtilstrømning af unge. Foto: Torben Christensen, Scanpix

Den danske IT-branche jubler over at se, hvor mange unge der har søgt ind på en IT-uddannelse efter sommerferien.

Den samlede, danske IT-branche er ved at få åndenød og kan næsten ikke få armene ned, efter at det står klart, at de kommende studerende nu endelig har forstået branchens budskab og vælger uddannelser med fremtid i.

»Vi kan slet ikke få armene ned. Gennem de seneste år har vi meget målrettet arbejdet med at forbedre branchens image og klæde de unge på med viden om IT-uddannelser og -jobs. Nu ser det ud til at bære frugt,« siger konstitueret, administrerende direktør Jane Eis Larsen fra brancheforeningen IT-Branchen, hvis medlemmer blandt danske IT-virksomheder står for 90 procent - eller 20 milliarder kroner - af den årlige IT-omsætning i Danmark.

Rekordmange ansøgninger

Antallet af ansøgere til IT-studierne ved Århus Ingeniørhøjskole er fordoblet, rekordmange har søgt IT-Universitetets kandidat- og masteruddannelser, og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har oplevet rekordansøgning.

IT-virksomhederne har kæmpet for at få budskabet ud og har holdt åbent hus-arrangementer, har været på turné til landets gymnasier og har holdt praktikuge for folkeskoleelever.

»2009 tegner til at blive året, hvor vi får et gennembrud,« konstaterer Jane Eis Larsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen