Berlingske Business

Frontløbere spår virtuel invasion af virkeligheden

SYRIA-CONFLICT-POKEMON-AFP PIC
Pokémon Go er et af de hidtil mest omfattende eksempler på augmented reality. Her er det en syrisk spiller, der er gået på jagt efter Pokémon i den syriske by Douma. Scanpix/Sameer Al-doumy

I sommer gik mange danskere rundt med deres mobiltelefon i jagten på pokémoner. Skabningerne viste sig, når brugerne så virkeligheden gennem skærmen på deres telefon.

Det var måske et af de første omfattende eksempler på såkaldt augmented reality (AR). Men langt fra det sidste, hvis man skal tro over 7000 tech-brugere, som den svenske kommunikationsvirksomhed Ericsson har spurgt i sin Consumerlab-undersøgelse.

De adspurgte i Consumerlab bor i 14 af verdens største byer og er udvalgt, fordi de er hurtige til at tage ny teknologi til sig.

Baseret på deres svar har Ericsson identificeret ti trends, som vil brede sig i 2017.

huhej

En af dem er øget brug af AR. Som eksempel fremhæves AR-briller, der kan vise verden i oplyst tilstand, når det er mørkt.

Et andet eksempel er AR-briller, der kan redigere virkeligheden og fjerne forstyrrende elementer. Det kunne være reklamer i bybilledet.

En af de andre trends, som Consumerlab peger på, er stigende brug af kunstig intelligens.

vr

Kunstig intelligens er programmerede maskiner, der efterligner et eller flere aspekter af den menneskelige intelligens. Det kan være abstrakt tænkning, analyse og løsning af problemer.

Det kan komme til udtryk, når eksempelvis et program på vores mobil lærer at imitere vores indkøbsvaner og derfor selv placerer ordrer over nettet.

Samtidig udløser kunstig intelligens frygt. I undersøgelsen giver halvdelen af de adspurgte udtryk for, at de frygter at miste deres arbejde til robotter.

pix-Virtuel virkelighed

Chefen for Ericssons Consumerlab, Michael Björn, minder om, hvor hurtigt forhold til teknologi kan ændre sig.

Det samme vil ske med teknologi som augmented reality eller virtual reality, hvor et sæt briller kan give en person en 3D-udgave af en virtuel oplevelse, mener han.

- For ti år siden tænkte vi, at nu vil jeg gå på internettet. Nu er jeg online. Nu tænker vi ikke længere sådan. Vi har internet på vores smartphone og måske vores iPad. Vi veksler frem og tilbage uden at tænke over det. Det samme kommer til at ske, når det gælder augmented reality og virtual reality, siger han.

pix-Playstation VR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen