Berlingske Business
17:42

Fremstød for lidt mindre smartphones i Danmark

pix-Sony-Huawei
Sådan ser de ud, de nye kompakte telefoner fra Sony og Huawei. Til venstre Sonys Xperia X Compact, til højre Huaweis Nova og begge til omkring 3.500 kroner. Foto: Sony og Huawei

Både Huawei og Sony tror på, at telefoner med lidt mindre skærme rammer et hul i markedet. Derfor er to nye på vej til de danske hylder.

BERLIN: Gode smartphonetelefoner skal ikke nødvendigvis være med en kæmpe skærm. Både Huawei og Sony - tredje- og femtebedst sælgende mobilmærke i Danmark - satser på, at nummeret mindre kan tale til et bredt, dansk publikum fra om kort tid.

Nylanceringer af mobiltelefoner fylder ikke helt så meget på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin, som officielt åbner fredag. Verdens største producent, Samsung, lancerede sin nye topmodel, Galaxy Note 7, for en måned siden, og Apple venter til 7. september med sin nye iPhone 7. Men der er et marked for smartphones med mindre skærme men stort set samme hestekræfter, mener både kinesiske Huawei og japanske Sony, som med stor optimisme gør klar til efterårs- og siden julesalget.

Nyskabende men stadig kompakt

Sonys nye toptelefon i den nye Xperia X-serie er den 5,2 tommer store Xperia XZ, som imidlertid får en lillebror, Xperia X Compact med en skærm på 4,6 tommer men med stort set samme formåen som storebror. Sony mener selv, at der i begge telefoner er tale om et af de mest avancerede mobilkameraer til dato, som bruger tre sensorer til at måle billede, afstand og farve og dermed kunne lave optagelser i også udfordrende situationer uden ret meget lys eller meget hurtig bevægelse. Softwaren i begge telefoner opdaterer og tilpasser telefonen efter, hvordan den bruges, og begge har fingeraftrykslæser.

Compact-udgaven kommer på danske hylder allerede 14. september til 3.500 kroner, mens Xperia XZ først er klar 11. oktober til 5.500 kroner.

Netop Sony begyndte for nogle år siden at producere Compact-udgaver af sine Xperia Z-telefoner. I praksis var det næsten kun skærmens fysiske størrelse, der var anderledes og mindre. Compact-telefonerne har været alene på markedet indtil nu.

Et hul i markedet skal fyldes ud

For også Huawei, som i Danmark står for TDCs mobilnet, satser på toptelefoner med lidt mindre skærm. Den nye Nova-telefon, som torsdag blev vist frem i Berlin for første gang, er på 5,0 tommer og kommer til Danmark i slutningen af oktober til en pris på under 3.500 kroner.

»Der har været et hul i markedet i Danmark for en kompakt model. Mange vil gerne have en mindre skærm men bevare de gode specifikationer, som den større telefon giver,« siger Marie Dam Feldborg, marketingsdirektør for Huawei i Danmark.

Derfor har Huawei valgt kun at tage Nova-telefonen og ikke den større Nova Plus, som lanceres samtidig, til Danmark. Nova-telefonen er - som Huaweis andre telefoner og som Sonys telefoner - en Android-telefon. Den har 32 gigabyte lagerplads og tre gigabyte RAM-arbejdshukommelse, den har fingeraftrykslæser, som også måler dybden, så den ikke kan snydes, den har stort batteri, et bagsidekamera på 12 megapixler i opløsning og et forsidekamera på otte megapixler, og den vejer 146 gram.

Huawei satser bevidst på at ligge op mod et par tusinde kroner under konkurrenternes priser. Nova-telefonen presser sig ind blandt Huaweis toptelefoner, som har den fem måneder gamle P9 Plus-telefon i spidsen med P9 og P9 Light som de lidt mindre kraftige konkurrenter. Den nyligt lancerede Honor 8-telefon, som går efter et mere ungt publikum, som gerne vil have hestekræfter men ikke betale så meget, nemlig 3.500 kroner, blander sig i feltet.

Huawei går efter andenpladsen

»Hvor det samlede mobilsalg i Danmark er faldet med ti procent i 1. halvår af 2016 sammenholdt med sidste år, er Huaweis mobilsalg vokset med 126 procent, og vi har siden november 2015 været nummer tre. Og vi har ambitioner, så det næste naturlige skridt er at blive nummer to. Om det sker om to, tre eller fire år, ved vi ikke, men hvor vi nu har 11 procent af smartphonesalget i Danmark, vil vi nok inden nytår nå 15 procent,« anslår Marie Dam Feldborg.

Hun kan allerede nu se, at P9-telefonerne sælger bedre end P8-telefonerne fra sidste år, som klarede sig godt.

Flertallet af Huaweis telefoner sælges gennem TDCs og Telias butikker.

Apple er fortsat det bedst sælgende mobilmærke i Danmark med en markedsandel på 47 procent i 1. halvår, viser tal fra analysehuset IDC. Samsung indtager andenpladsen med 32 procent, mens Huawei - ifølge IDCs målinger - ligger på otte procent, LG Electronics på fem procent og Sony på tre procent.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen