Berlingske Business

Fransk milliardudsalg i amerikansk spilkæmpe

pix-Activision
Spilgiganten Activisions aktiekurs er det seneste år fordoblet, så nu sælger den tidligere franske storejer sine sidste aktier. Arkivfoto: Frederik J. Brown, AFP/Scanpix Foto:

Den tidligere franske hovedaktionær i »Call of Duty«-producenten Activision Blizzard trækker sig nu helt ud men fortsætter hos konkurrenterne.

Den franske mediekæmpe Vivendi har solgt alle sine aktier i den store, amerikanske spilproducent Activision Blizzard, der står bag bl.a. hitserierne »Call of Duty« og »Skylanders«, og fået 1,1 milliarder dollars eller 7,5 milliarder kroner for dem.

Køberen er en finansiel institution, som ikke navngives, oplyser Vivendi i en meddelelse.

US-FRA-IT-INTERNET-GAMES-ACTIVISION-KINGDIGITAL-ARTS-MERGER

Spilgigantens aktiekurs er det seneste år blevet næsten fordoblet, og derfor slår Vivendi til nu. Vivendi, som traditionelt har arbejdet inden for telesektoren, har de seneste år valgt at flytte fokus og har købt sig ind i de franske spiludviklere Gameloft og Ubisoft. Vivendi ejer også aktier i Universal Music Group og i betalings-TV-tjenesten Canal Plus.

Vivendi har i løbet af nogle år solgt gradvis ud af Activision Blizzard, som Vivendi købte aktiemajoriteten på 52 procent i i 2008. Activision har hovedsæde i Santa Monica i den vestamerikanske stat Californien.

pix-Call of Duty 3

Activision købte i november 2015 den svenske spilsucces King, som står bag mobilsuccesen »Candy Crush«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen