Berlingske Business

Frankrig og Tyskland vil indføre ny skat for internetgiganter

TAIWAN GOOGLE
Det er blandt andet selskaber som Google, der skal bidrage yderligere. Foto:

De amerikanske internetgiganter slipper for billigt i skat, siger den franske finansminister.

De franske og tyske finansministre barsler med en ny skat for internetselskaber, som de mener slipper for let i skattebetalingen i de lande, hvor de opererer og tjener penge.

Det oplyser den franske finansminister, Bruno Le Maire, søndag.

»Vi vil løfte sløret for en plan med vores tyske partnere ved det næste møde for finansministre i Tallinn i midten af september,« oplyser han på Facebook.

Det er blandt andet selskaber som Google, Apple, Facebook og Amazon, som menes at være blandt de selskaber, som Le Maire mener skal bidrage yderligere.

»Vi foreslår, at bruge omsætningen i disse store firmaer som et referencepunkt og bruger dette til bestemme et skatteniveau, så disse firmaer betaler, hvad de bør i alle de lande, hvor de tjener penge,« siger han.

13BUSPix1-Christian-Holm-19.jpg

Han siger videre, at forslag som disse allerede tidligere er blevet fremsat på EU-niveau og blandt OECD-landene, men at disse forslag ikke er blevet til noget.

Forslagene fra den franske finansminister kommer, kort tid efter at Google slap for at betale en regning på otte milliarder kroner fra de franske skattemyndigheder. Det skete, efter at en domstol besluttede, at det amerikanske firma ikke var skattepligtigt, da der lavet en skatteaftale via Irland.

Den franske præsident, Emmanuelle Macron, lovede i forbindelse med sin valgkamp, at han ville sørge for en mere retfærdig skattebetaling for de amerikanske internetgiganter.

soslange

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen