Berlingske Business

Fra lavpris til luksus

Fra lavpris til luksus - 1
Foto:

HTC kan vise vejen for andre taiwanesiske virksomheder.

I et marked præget af konstant nye produktlanceringer er det lykkedes HTC at skabe sig en tilværelse med højpotente mobiltelefoner til erhvervsfolk og kræsne privatbrugere. Ikke nogen sandsynlig succes for virksomheden, der for få år tilbage var en af mange teknologiske bulkproducenter fra Taiwan. Som ODM (Original Design Manufacturer) producerede HTC håndholdte apparater for vestlige tech-virksomheder, og med succes. Det var HTC, der leverede HPs iPaq-serie og den første mobil med Windows Mobile, men selskabets topchef, Peter Chou, så forude en tilværelse med fokus på pris og stadigt mindre marginaler.

I 2006 valgte HTC en markant anderledes kurs, nu ville man producere sine egne telefoner, under eget navn, og dermed gå i clinch med mastodonter som Nokia, Samsung og LG. En svær beslutning, ikke mindst for en taiwanesisk bestyrelse, der var vant til det forudsigelige bulkmarked og hellere ville have fuglen i hånden end på taget. Men Peter Chou fik sin vilje, og topchefen har også været drivkraften i den forandringsproces, der fulgte, fortæller HTCs nordiske direktør, Peter Frølund, der var ansat som nr. to i den europæiske organisation.

»Nu skulle vi til at tænke i bl.a. design og markedsføring, det var virkelig i kulturskift. Men Peter Chou gik forrest. Han var selv væk fra virksomheden i to måneder for at læse på Harvard, han skulle lære mere om at drive forretning. HTC hentede også kræfter ude fra, i 2006 hentede man chefdesigneren for Windows Mobile hos Microsoft, og sidste år købte man det kendte designfirma One & Co. Selv om HTC ikke vinder verdensherredømmet på mobilmarkedet, kan man godt være en inspiration for andre taiwanesiske virksomheder, i længden vil have svært ved at konkurrere med fabrikkerne på det kinesiske fastland,« siger Peter Chou til The Economist.

Læs Sten Løcks blog her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen