Berlingske Business

Fra første »tweet« til en halv mia. hver dag

Twitter_faktapix
Mikroblogtjenesten Twitter er lige nu under skarpt fokus med den forestående børsnotering. Foto:

Da Twitter-medstifter Jack Dorsey sendte sit første »tweet« 21. marts 2006, blev der for første gang sat strøm til mikroblogtjenesten, der nu står over for en børsnotering. I dag deles der 500 mio. opdateringer hver dag.

I dag er Twitter kendt som mikroblogtjenesten, som 232 millioner brugere hver måned lægger vejen forbi for at deles opdateringer, der på Twitter-sprog kaldes »tweets« og kan rumme maks 140 tegn.

Det var i februar 2006, at to kolleger i virksomheden Odeo, der stod bag en podcasttjeneste, for første gang for alvor begyndte at tale sammen om ideen til tjenesten, der siden har udviklet sig til Twitter.

Det var Jack Dorsey, der i dag i høj grad er kendt som manden bag Twitter, som sammen med kollegaen Noah Glass begyndte at tale om en ide, der ifølge flere fortællinger om historien om Twitter blandt andet udspringer fra en særlig fascination af den måde, som eksempelvis taxaer kommunikere i ultrakort form.

Det var i februar 2006, at de to præsenterede ideen for Odeo-chefen Evan Williams, tidligere Google-mand, der bakkede om om, at der kunne arbejde videre med den i regi af selskabet.

Det fremgår af en ny bog om Twitters historie »Hatching Twitter: A True Story of Money, Power, Friendship and Betrayal«, som det amerikanske medie The New York Times har offentliggjort dele af forud for, at den kommer på hylderne i USA 5. november.

Den 21. marts samme år kunne Jack Dorsey dele sit første tweet i tjenesten, hvor han blev fulgt af syv personer.


På det tidspunkt har tjenesten endnu ikke fået navnet Twitter, men går under betegnelsen Twttr og er fortsat et internt projekt i selskabet Odeo, hvor det udviklet i et samarbejde mellem Jack Dorsey og  Noah Glass samt en tredje kollega Bizz Stone.

I juli 2007 skriver Twitter selv »hi« det ældste af slagsen, der umiddelbart kan fremsøges via en simpel historisk søgning på Twitters officielle profil i tjenesten. Den blev samme dag efterfulgt af en opdatering om, hvor sjovt det var at arbejde med Twitter.


I 2011 kan udviklingen af tjeneste fejre fem år, hvilket medstifter Jack Dorsey også vælger at lade falde en bemærkning om på Twitter.


Senere i september 2011 runder Twitter 100 millioner brugere.


I 2008 overtager Evan Williams direktørstolen fra Jack Dorsey, der bliver bestyrelsesformand, men ikke længere er ansat hos Twitter. I dag står han i spidsen for virksomheden Square, der står bag en meget omtalt betalingsløsning til mobile enheder.

I 2010 fortæller Twitter om de første test af »promoted tweets,« der er tjenesten første annonceprodukter. Samme år bliver Dick Costolo hyret som administrerende direktør.


I december 2012 når tjenesten op på 200 millioner månedlige aktive brugere.

Samme år er tjenesten blevet tilgængelig på arabisk tidligere på året.


Mikroblogtjenesten har generelt været kendt for at kunne tiltrække kendte personligheder som blandt andre TV-kvinden Oprah Winfrey, skuespilleren Ashton Kutcher, rigmand og investor Warren Buffett og den amerikanske præsident Barack Obama.

I dag er den profiler på Twitter, som flest følger opdateringer fra, popstjernen Justin Bieber, som 45 mio. andre automatisk modtager opdateringer fra. Han efterfølges af Katy Perry og Lady Gaga, der begge også har mere end 40 mio. følgere på Twitter.

Når brugerne deler et tweet, kan andre brugere vælger at dele det videre i form af et »retweet«. Det tweet, der er blevet videredelt flest gange, er fra Barack Obama, da han 6. november 2012 efter genvalget som præsident i USA kunne skrive notere, at han havde fået fire år mere i Det Hvide Hus. Det tweet blev delt videre omkring 789.721 gange.


Senere i 2012 runder Twitter de 200 millioner aktive brugere.


Twitter annoncerer 12. september planerne om den af internetverdenen længe ventede børsnotering.

Måneden efter den 3. oktober blev børsprospektet offentliggjort. Heri fremgik det, at tjenesten målt på månedsbasis over tredje kvartal havde 232 mio. aktive brugere, og at det dagligt deler omkring 500 mio. tweets.

Samtidig gav det for første gang et indblik i, hvordan det går med selskabets regnskabsbøger. På årest første ni måneder havde Twitter en omsætning på 422 mio. dollar. Til gengæld havde det et underskud på 71 mio. dollar.

Tirsdag i denne uge rullede Twitter et redesign af mikroblogtjenestens nyhedsstrøm ud. Det har givet bedre plads til billeder og videoklip direkte i nyhedsstrømmen. Hvor brugerne tidligere skulle klikke for at se dem, kan de se miniudgaver af dem direkte i nyhedsstrømmen og klikke, hvis de ønsker at se dem i en større størrelse. Det er bl.a. blevet beskrevet som en ny mulighed for at anvende mere visuelle annoncer i tjenesten.


Det er ikke officielt, hvornår børsnoteringen bliver gennemført, men flere internationale medier vurderer, at det sker i den første halvdel af denne måned – senest har nyhedsbureauet Reuters vurderet, at Twitter-aktien vil komme i handlen 7. november, efter selskabet har afsluttet en rundtur til potentielle investorer blandt institutionelle investorer i USA.

Ifølge Blommberg News har selskabet planlagt at sælge 70 mio. aktier til en pris på 17-20 dollar pr. aktie. Selskabet efter at rejse op mod 1,4 mia. dollar og kan opnå en værdisætning på mere end 10 mia. dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen