Berlingske Business

Forfatter køber niche-forlag

FDB sælger forlaget Libris til en danske iværksætter og forfatter.

100 procent Libris’ aktier er opkøbt af forfatteren og iværksætteren Jesper Bove-Nielsen, fremgår det af en pressemeddelelse i dag.

Niche-forlaget Libris har specialiseret sig i at gøre vanskeligt it-stof tilgængeligt for en bredere skare. Forlaget har længe været på Jesper Bove-Nielsens ønskeseddel, og han mener at forlaget har store muligheder netop nu.

- Forlagsbranchen står over for nogle ufatteligt spændende udfordringer omkring produkter, teknologier og forretningsmodeller. Dem vil vi naturligvis give os i kast med. Det handler ikke bare om digitalisering og e-bøger, men om en ny måde at tænke og drive forlag på. Libris er rigtig godt positioneret til at klare disse udfordringer, både organisatorisk og redaktionelt, siger Jesper Bove-Nielsen.

Jesper Bove-Nielsen har en baggrund som strategikonsulent inden for it- og mediebranchen. Han har blandt andet skrevet ”e-business” og ”Corporate Kindergarten”.

Kender ikke forlaget, men produkterne

Libris startede i 1994 under IDG Danmark (som blandt andet udgiver Computerworld) som et specialiseret it-forlag.

Forlaget fik navnet IDG Bøger og for at øge udbredelsen af publikationerne eksperimenterede forlaget med hæfter, som blev solgt via boghandlere, detailhandel og på posthusene. I 2003 købte FDB forlaget, som skiftede navn til Libris.

Herefter begyndte Libris på en række nye produktlinier inden for Job, erhverv, grafik og sundhed.

Administrerende direktør Jesper Bove-Nielsen mener, at selskabets kombination af forholdsvis anonymitet kombineret med stor udbredelse af produkter er en fordel.

- Libris er en interessant virksomhed. De færreste kender forlaget, men de fleste kender produkterne. Hundredtusindvis af danskere har fået styrket deres it-kompetencer med hæfterne, som de har købt på posthusene og hos boghandlerne. Nu er virksomhederne også begyndt at se mulighederne. For når krisen kradser, giver det rigtig god mening at skære ned på de dyre it-kurser i f.eks. Microsoft Office og i stedet købe vores tilsvarende hæfter til selvstudium, forklarer Bove-Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen