Berlingske Business

Forbud mod elektronisk udstyr i fly truer sikkerheden

pix-Lufthavn
Det er farligt at stuve elektronisk udstyr ind i lastrummet i det omfang, som det amerikansk-britiske forbud lægger op til, mener de europæiske flysikkerhedsmyndigheder. Her pakker en rejsende sin bagage om, så den bærbare lægges i kufferten, inden han står på flyvet i den internationale lufthavn i Karthago i Tunesien. Arkivfoto: Fethi Belaid, AFP/Scanpix Foto:

De europæiske luftfartsmyndigheder frygter for batteribrande i lastrummet som følge af amerikansk-britisk forbud mod at tage bærbare PCer og tavle-PCer med om bord.

Der er for stor sikkerhedsrisiko ved at lægge folks IT- og mobiludstyr med batterier i den indcheckede bagage om bord på fly. Derfor skal de fortsat kunne tages med i kabinen, så der er mulighed for at gribe ind.

Det fastslår det europæiske kontor for flysikkerhed, European Aviation Safety Agency, to uger efter at USA og Storbritannien forbød udstyr, der er større end en smartphone, altså bærbare PCer og tavle-PCer, at blive bragt med i kabinen fra en række lufthavne med henvisning til sikkerhedsrisici, som ikke er blevet nærmere oplyst.

Men de europæiske myndigheder er bekymrede for, at der kan opstå brand i batterierne i udstyret, når det ligger i lastrummet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

pix-Roaming

Pas godt på

»Når det ikke er tilladt at medbringe personligt elektronisk udstyr i kabinen, fører det til en betydelig stigning i antallet af personligt elektronisk udstyr i lastrummet. Visse sikkerhedsforskrifter bør derfor følges for at nedbringe risikoen for tilfældige brande i lastrummet,« skriver flysikkerhedskontoret i en sikkerhedsmeddelelse til de 32 lande, som kontoret i Köln i Tyskland har ansvaret for.

Alt computerudstyr i indchecket bagage skal derfor være fuldstændigt slukket, og passagererne skal sikre, at alle programmer, alarmer eller andre indstillinger, som måtte kunne vække udstyret, er slået helt fra. Samtidig skal alt udstyret være pakket forsvarligt ind, så det ikke kan aktiveres ved f.eks. stød og slag. Samtidig skal det sikres, at udstyret ikke koncentreres på et sted under lastningen.

Europæiske pilotorganisationer har allerede advaret om, at det amerikansk-britiske forbud vil skabe nye sikkerhedsrisici, som de er »alvorligt bekymret« over.

439385911

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen