Berlingske Business

Forældre er trygge ved nettet - desværre

Danske forældre er de mest trygge ved deres børns færden på nettet i EU. Men måske er de lidt for trygge. Hver tredje barn har følt sig seksuelt krænket online.

Danske forældre har yderst stor tiltro til at deres børn ikke kommer ud for noget snavs på nettet. Kun 31 procent af forældrene frygter, at deres børn bliver udsat for seksuelle krænkelser online. Det viser en undersøgelse af forældre i de 27 EU lande, skriver Berlingske Tidende.

Ifølge professor ved Danmark Pædagogiske Universitet Birgitte Holm Sørensen skyldes tilliden den åbne debat mellem børn og forældre i Danmark.

"Selvom vi har bølger af dårlige sager, som er dukket op i medierne, foretrækker de fleste danske forældre at have tillid til deres børn og snakke med dem, frem for komme med restriktioner eller kontrollere dem," siger Birgitte Holm Sørensen.

Men måske udviser danske forældre lidt for stor tiltro til deres børn. Kuno Sørensen, der er Red Barnets ekspert i krænkelser af børn, mener, at børn stadig væk er et forholdsvist nemt bytte for mænd med seksuelle bagtanker.

"Vi oplever, at der stadig er mange børn, som bliver narret af voksne mennesker, der kontakter dem og lader som om, at de er jævnaldrene. Derfor er det også vigtigt, at forældre snakker med deres børn om deres oplevelser på internettet," siger Kuno Sørensen.

En endnu ikke offentliggjort danske undersøgelse af over 2000 børn mellem 12-18 år viser, at hver tredje er blevet seksuelt krænket på nettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen