Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Folketinget til TDC: Hold fingrene fra DK4

pix-DK4
Selv om DK4 er en niche-TV-kanal, har den stor politisk bevågenhed og samler en usædvanlig, fælles front for at sikre det størst mulige seerpublikum.

Den lille TV-kanal DK4 risikerer at ryge ud af grundpakken hos landets største TV-leverandør og dermed miste publikum - og det vil et samlet folketing forhindre.

I en usædvanlig fælles front forsøger et samlet Folketing at forhindre, at landets største TV-leverandør piller den lille TV-kanal DK4 ud af sin TV-grundpakke, så den dermed risikerer en ordentlig, økonomisk øretæve ved at få langt færre mulige seere.

Politikerne vil have TDC, som ejer Danmarks største TV-leverandør YouSee, til at beholde DK4 i grundpakken og dermed sikre, at den stadig kan ses af alle de 1,39 millioner husstande, som i dag har TV-abonnement hos YouSee eller moderselskabet TDC. Derfor fik TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, i januar i år en fælles henvendelse fra samtlige ni partier i Folketinget med en opfordring om ikke at røre ved DK4, som de alle mener leverer danske TV-programmer, der kan betragtes på linie med Danmarks Radios såkaldte public service-forpligtelse og derfor bør nå ud til flest muligt.

pix-YouSee

En god ide at lytte...

»Rent juridisk kan vi ikke forbyde TDC at smide DK4 ud af grundpakken, men vi undrer os og kan se, at også Gyldendal og Det Kongelige Teater bakker op. Selvfølgelig kan man som privat virksomhed selv beslutte, hvad man vil. Så må vi så bare se, hvad vi gør fremadrettet...,« siger Morten Marinus, medieordfører for Dansk Folkeparti, til Berlingske.

Han mener, at »vil vil være en god ide, hvis TDC vil stå sig godt med politikerne, når TDC er så stor og har så store overskud, at man lytter til os, når det drejer sig om formidling af dansk kultur og public service«.

pix-Pernille Erenbjerg

Samme vink med en vognstang kommer fra Venstres medieordfører, Britt Bager.

»DK4 bidrager til dansk kultur og produktion for ganske få penge. Derfor løfter vi fanen. Havde TDC ikke haft den historie, som TDC har som monopol på markedet, tror jeg heller ikke, at dette var sket, for som liberal tænker jeg naturligvis en ekstra gang. Men TDC udnytter som mastodont sin position, og det ville være passende, hvis TDC - som er i sin gode ret til at gøre, hvad man gør - var lydhør over for politikernes indvendinger. I det mindste kunne man vente med at ændre noget, indtil medieforliget udløber i slutningen af 2018, så vi får nogle manøvremuligheder,« siger hun til Berlingske.

ulf lund

Ny medieaftale kan ændre TV-landskabet

Medieforliget gælder nemlig i endnu to og et halvt år, og i mellemtiden kan politikerne ikke ændre på det og finde ekstra penge.

»Men når den nye medieaftale skal på plads i 2018, kunne vi lade DK4 indgå som public service-kanal. Man kunne jo forestille sig, at man udloddede en af DRs TV-frekvenser, ligesom Radio 24syv nu har en af radiofrekvenserne, på betingelser, som måske svarer til det indhold, som DK4 leverer i dag. Vi mener, at DK4 løfter public service-opgaver, som DR ikke løfter. DK4 lavede f.eks. allerflest timers debatfjernsyn om de seneste to valg,« fremhæver Morten Marinus fra Dansk Folkeparti.

TDC vil ikke udtale sig om, hvad der måtte ske og hvornår.

»Vi ønsker ikke at kommentere indholdet i vores kontrakter – heller ikke hvornår de udløber, eller hvilke forhandlinger vi måtte have. Vi vurderer løbende vores kanalportefølje for at sikre, at vores kunder får det bedst mulige produkt. Det gælder DK4, og det gælder vores øvrige udbud af kanaler,« siger Christian Philip Morgan, der er mediedirektør hos TDC, i en skriftlig kommentar.

pix-TV

Flere og flere nøjes med grundpakken

Hos YouSee, som fra 1. juli vil samle samtlige TDC-koncernens private kunder, havde 31,1 procent af alle TDCs private TV-kunder ved udgangen af marts valgt at klare sig med grundpakken, som rummer 22 egentlige TV-kanaler og tre YouSee-kanaler med information og forfilm.

I grundpakken ligger også alle DRs kanaler, svensk TV 1 og 2, norske NRK 1 samt de tre tyske ARD, ZDF og NDR, som YouSee i årevis selv har ønsket at bevare for at sikre dem en stor udbredelse som nabolandskanaler. YouSee medfinansierer desuden en særlig tekstningstjeneste, hvor udvalgte udsendelser på nabolandskanalerne får danske undertekster for yderligere at fremme forståelsen.

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE

DK4 fremhæver selv på sit netsted, at »mindst 95% af programmerne er danske«, og at DK4 ved at nå ud til cirka to millioner husstande er landsdækkende og »har en af landets største udbredelser«. Det koster ifølge DK4 selv 164,25 kroner om året at have kanalen på skærmen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen