Berlingske Business

Første tilbagegang i tavle-PC-salget

pix-Lenovo
Lenovo, som for nylig købt den amerikanske mobilproducent Morotola, er den eneste af de store producenter, som sælger flere tavle-PCer, heriblandt de såkaldte 2-i-1-modeller, hvor skærmen kan tages af og fungere selvstændigt. Arkivfoto: Joe Raedle, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Julen blev slet ikke så god for producenterne af tavlecomputere. Kun Lenovo kan mønstre fremgang, mens både Apple og Samsung går tilbage.

For første gang, siden den første iPad kom frem og satte gang i en helt ny kategori af forbrugerelektronik, falder salget af tavle-PCer.

I julekvartalet faldt antallet af solgte tavlecomputere med 3,2 procent i forhold til året før, viser friske tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. 76,1 millioner styk blev der solgt mod 78,6 millioner året før, og dette tal omfatter både egentlige tavle-PCer og de såkaldte 2-i-1-PCer, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en tavle.

Apple og Samsung går tilbage

Både amerikanske Apple og sydkoreanske Samsung, som er de to største tavle-PC-producenter, gik tilbage. Apple leverede i oktober-december 21,4 millioner iPads mod 26 millioner året før, og Apples markedsandel faldt samtidig fra 33,1 til 28,1 procent. Det er en tilbagegang på 17,8 procent. Apples iPad-salg er faldet fire kvartaler i træk trods lanceringen af nye modeller, og IDC ser de nye, større iPhone-telefoner og de bærbare Mac-PCer som den væsentligste - og alvorligste - årsag til det.

Samsung gik fra 13,5 millioner Galaxy Tab-modeller i julekvartalet 2013 til 11,0 millioner i 2014. Den globale markedsandel faldt med 18,4 procent - fra 17,2 til 14,5 procent. Samsung, som er verdens største mobil- og TV-producent, har ellers fået en god modtagelse af den nye Galaxy Tab 4-serie.

Kinesiske Lenovo er nummer tre og oplever omvendt en fremgang på 9,1 procent. Lenovo sad i 4. kvartal 2014 på 4,8 procent af verdensmarkedet mod 4,3 procent året før. Målt i styk er Lenovo gået frem fra 3,4 til 3,7 millioner. Lenovo arbejder både i Android- og Windows-verdenen.

Amazon ramt hårdest

Taiwanske Asus er nummer fire med en markedsandel på 4,0 procent og 3,0 millioner leverede tavle-PCer. Året før leverede Asus 4,0 millioner - en tilbagegang på 24,9 procent.

Størst tilbagegang står den amerikanske internetgigant Amazon dog for. Amazon står bag Kindle-serien og kom ellers i september med to nye modeller. Ikke desto mindre faldt Amazons markedsandel med 69,2 procent - fra 7,4 til 2,3 procent. Amazon leverede 1,7 millioner tavle-PCer i oktober-december 2014 mod 5,8 millioner året før.

iPad var langtfra den første tavle-PC. I mange år havde de store elektronikproducenter forsøgt sig med at opfinde noget, der kunne bruges som en digital skrivetavle, men uden held. Først da Apple stillede med den første iPad i 2010, ændrede det markedet.

For hele 2014 er tavle-PC-salget steget med 4,4 procent. I alt blev der sidste år leveret 229,6 millioner tavle-PCer på verdensplan, viser IDCs tal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen