Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Første bøder for ulovlig dataoverførsel til USA

pix-EU-USA
De første tre virksomheder har nu fået en bøde for på ulovligt grundlag at flytte europæiske data til servere i USA, og flere bøder er på vej, siger det tyske datatilsyn. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Tre store virksomheder har fået bøder af det tyske datatilsyn for på ulovlig vis at overføre europæiske data til USA uden at sørge for ordentlig sikkerhed, fordi de brugte »Safe Harbour«-aftalen, som EU-Domstolen i oktober kendte ugyldig.

Det tyske datatilsyn har nu knaldet næven i bordet og givet tre tyske virksomheder en bøde for ikke at sørge for ordentlig sikkerhed for private data, som overføres til servere i USA. Flere virksomheder står til at skulle betale ved kasse 1.

De tre virksomheder, som ifølge Der Spiegel er softwarevirksomheden Adobe, drikkevareproducenten Punica og den hollandsk-britiske Unilever-koncern, brugte stadig den 15 år gamle dataaftale mellem EU og USA som grundlag, som EU-Domstolen grundskød i oktober 2015, fordi den ikke sikrede europæiske, personlige data mod ulovlig, amerikansk overvågning fra efterretningstjenesterne, sådan som den tidligere efterretningsansatte Edward Snowden gennem offentliggørelsen af tophemmelige papirer har dokumenteret.

Flere bøder er på vej

Aftalen, kaldet »Safe Harbour«, kom i stand, fordi USA ikke betragtes som et datasikkert land. Ved at udfylde en netformular hos det amerikanske handelsministerium har omkring 4.000 virksomheder - fortrinsvis amerikanske og især, men ikke kun, teknologivirksomheder - lovet, at de vil sikre europæiske data, som overføres til servere i USA, efter europæiske databeskyttelsesstandarder.

Aftalen gav imidlertid ikke tilstrækkelig sikkerhed for, at snushaner blev holdt ude, konkluderede EUs højeste, juridiske myndighed, EU-Domstolen, der derfor kendte aftalen ugyldig. Alle virksomheder, der fortsat ville lagre europæiske data i USA, skulle derfor på anden og mere besværlig vis sikre sig tilsagn om at måtte overføre dataene. Det havde de tre virksomheder undladt at gøre.

De blev afsløret, efter at datatilsynet gennemførte undersøgelser hos 35 virksomheder, som arbejder på tværs af grænserne. Flere virksomheder kan forvente bøder fremover. Datatilsynet har allerede bødeblokken fremme til endnu to, uden dog at ville nævne hvilke.

Ny aftale skal på plads i denne måned

Adobe har fået en bøde på 8.000 euro, Punica på 9.000 og Unilever på 11.000 euro, skriver Der Spiegel. Teoretisk kunne de hver idømmes bøder på helt op til 300.000 euro for overtrædelserne og den dermed manglende databeskyttelse.

Direktør Johannes Caspar fra datatilsynet i Hamburg oplyser, at bødestørrelsen til de tre virksomheder er vurderet ud fra, at de efterfølgende har sørget for at få de fornødne tilsagn, således at de nu sikrer ordentlig beskyttelse af data. Han understreger dog samtidig, at virksomhederne overførte data til USA »uden noget gyldigt retsgrundlag og ulovligt« seks måneder, efter at »Safe Harbour«-aftalen fra 2000 blev kendt ugyldig af EU-Domstolen.

De europæiske datatilsyn gav USA og EU-Kommissionen tre måneder til at få en ny og bedre aftale på plads. Det lykkedes kort efter fristens udløb. Den nye aftale, kaldet »Privacy Shield« (Privatlivsbeskyttelsesskjold), har imidlertid fortsat uklarheder, som datatilsynene i de 28 EU-lande har påtalt og krævet, at der rettes op på. Det forhandler USA og EU-Kommissionen derfor om nu, og begge parter håber at have en afklaring på plads inden sommerferien.

Standardaftaler skal også ses efter

Indtil en ny dataaftale er på plads, anvender virksomhederne såkaldte standardkontraktklausuler, som EU har sat op for at tillade overførsel af data over grænserne men under EUs regler for beskyttelse af privatlivets fred.

Johannes Caspar siger, at disse standardkontrakter og deres bestemmelser nu også skal ses efter i sømmene for at afgøre, om de yder tilstrækkelig beskyttelse af europæeres data. Dermed åbner han for muligheden af, at også standardkontrakterne risikerer at skulle ændres.

Det tyske datatilsyn i Hamburg har ansvaret for at føre tilsyn med selskaber som Facebook og Google, fordi de har deres tyske hovedkvarterer dér.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen