Berlingske Business

Flyvergrillen får endelig sit eget navn

AOK
Foto:

Flyentusiasternes højborg ved start- og landingsbanen i Københavns Lufthavn har vundet over en tysk netpirat, der havde nappet dens navn.

Den navnkundige Flyvergrillen ved lufthavnen i Kastrup har efter et slagsmål med en tysk netpirat sikret sig retten til at kunne bruge sit eget navn på nettet.

Flyvergrillen, som for enden af Amager Landevej er udsigtspunkt for det særligt interesserede flyspottere, har med hjælp fra Klagenævnet for Domænenavne fået fat i netadressen flyvergrillen.dk. Den havde en tysk netpirat fra München købt i januar 2012 for at sælge den videre, men den bliver nu snarest overført til Flyvergrillen, der i forvejen ejer adressen flyver-grillen.dk (med bindestreg), hvor både billeder af begejstrede flyentusiaster og menukortet til de sultne sjæle kan besøges.

Klagenævnet for Domænenavne, der har dommer Kaspar Linkis fra Østre Landsret som formand, har frataget det tyske selskab Atop Capital i München retten til flyvergrillen.dk (uden bindestreg), som straks skal overføres til Flyvergrillen. Man må nemlig ikke lukrere på andres virksomheds- og produktnavne, sådan som netpirater gør.

Krævede 7.600 kroner for navnet

De opkøber netadresser med virksomheds- og produktnavne eller stavemåde, der ligner utroligt meget, og forsøger så at sælge dem til højstbydende. Atop Capital havde sat flyvergrillen.dk til salt til 1.088 dollars (7.600 kroner). Det koster 45 kroner om året at købe rettigheden til en bestemt internetadresse - også kaldet domænenavn. Derefter betaler man hos en internetudbyder for, at netadressen faktisk tages i brug. Mange vælger dog at købe netadresserne uden at bruge dem for at forhindre, at andre slår kløerne i dem.

Klagenævnet afgjorde i 2016 i alt 133 stridigheder om netadresser.

Flyvergrillen begyndte som et flytbart ishus i 1972 men blev i 1980erne udvidet. Den ligger, så man fra første parket kan se alle starter og landinger i Københavns Lufthavn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen