Berlingske Business

Flere og flere køber vinylplader

Flere og flere køber vinylplader - 1
Den klassiske LP-vinylplade er igen blevet populær. Foto: Colourbox

Det danske salg af LP-plader steg i 2008 med 63 procent.

De gode, gamle LP-vinylplader er langtfra en uddød race. Salget steg sidste år med 63 procent i Danmark.

Generelt falder salget af musik, selv om flere køber numre ind via nettet. Til gengæld går salget af vinylplader kraftigt op - i USA med hele 89 procent, skriver DR.dk.

Ifølge salgschef Jan Jensen fra Sony BMG, et af verdens fire helt store musikselskaber, er der kommet 20-25 procent flere udgivelser på vinyl de seneste år, og mange af de store supermarkedskæder som Føtex og Bilka sælger igen grammofoner - denne gang med mulighed for at koble dem til computeren.

Kode følger med LPen

Endelig udgives flere vinylplader med en kode, så folk efterfølgende kan hente hele albummet som MP3-musikfiler til deres bærbare afspiller.

LP-pladerne står dog kun for 0,3 procent af det samlede danske musiksalg, oplyser pladeselskabernes brancheorganisation IFPI til DR.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen