Berlingske Business

Flere kvinder bliver IT-direktører

Flere kvinder bliver IT-direktører - 1
»Nu sker der noget, efter at der stort set har været stagnation de seneste ti år,« siger Cecilia Bonefeld-Dahl, formand for styregruppen Kvindelige Ledere i brancheorganisationen IT-Branchen.

50 procent flere kvinder besætter i dag topstillinger i den danske IT-verden - men 94 af 100 direktører er fortsat mænd. En gruppe (kvindelige) direktører arbejder på at ændre det billede.

En dør er blevet brudt op, og der er flere kvindelige direktører på vej ind i den danske IT-branche.

Seks procent af direktørstolene i de danske IT-virksomheder er i dag besat af kvinder mod fire procent for et år siden.

Det viser en helt ny undersøgelse, som brancheforeningen IT-Branchen, hvis medlemmer står for 90 procent - eller 200 milliarder kroner - af den årlige IT-omsætning i Danmark, har gennemført.

Stor velvillighed

»Det er intet jordskred, men i år har vi set en vækst på 50 procent, så seks procent af de administrerende direktører - eller 32 - nu er kvinder. Der begynder at ske noget efter ti år med stort set udelukkende stagnation, og vi oplever utroligt stor villighed til at tage problemstillingen op til seriøs diskussion. Men der er stadig 94 procent mænd,« fortæller Cecilia Bonefeld-Dahl, administrerende direktør for MB IT-Consulting, og formand for styregruppen af kvindelige ledere i IT-Branchen.

Der er fortsat ingen kvindelige, administrerende direktører i IT-virksomheder med over 500 medarbejdere. Derimod er 11 procent af topcheferne i danske IT-virksomheder med mellem 100 og 499 medarbejdere nu kvinder mod seks procent sidste år.

»Det er enormt positivt, for tidligere år har det især været mindre virksomheder, som har en kvindelig leder. Vi håber da, at det skyldes en bevidst satsning på at vælge de bedste, for ligesom man ikke skal diskvalificeres til en post, fordi man er kvinde, skal man heller ikke forfordeles,« understreger Cecilia Bonefeld-Dahl.

Hun blev forleden selv valgt til IT-Branchens hovedbestyrelse sammen med chefjurist i TDC, Miriam Igelsø Hvidt. I forvejen sidder Birgitte Hass fra FDC med.

Flest personaledirektører er kvinder

Ser man på antallet af kvindelige direktører i andre stole end som øverste topchef, har 49 procent af virksomhederne nu en eller flere kvinder i direktionen mod 43 procent sidste år. Samlet set besætter kvinderne 34 procent af alle direktionsposter i danske IT-virksomheder. Færrest IT- og salgsdirektører (otte og 15 procent) er kvinder, hvorimod der i hele 61 procent af alle personaledirektørstole sidder en kvinde.

IT-Branchens styregruppe for kvindelige ledere holder i år fire møder for at åbne endnu flere øjne for at få kvinder ind i toppen af dansk erhvervsliv.

»Det handler om synlighed. Nu sker der noget, især på de tungere poster. Vi har mødt en utroligt stor villighed til at tage spørgsmålet op til seriøs diskussion,« siger Cecilia Bonefeld-Dahl, som tror, at tallet næste år vil ligge endnu højere, selv om det næppe vil nå det mål på 10 procent, som er styregruppens strategi.

Størst mulige talentmasse

Sideløbende banker gruppen på dørene i virksomhederne for at drøfte spørgsmålet med de (mandlige) direktører.

Kampagnen er samtidig med til at åbne unges øjne for IT-branchen som fremtidig arbejdsplads.

»Vi vil gerne have flere kvinder ind i IT-erhvervene, ikke for deres smukke øjnes skyld, men så branchen har adgang til den størst mulige talentmasse,« siger chefkonsulent Mette Lundberg fra IT-Branchen.

112 af 498 medlemsvirksomheder fra brancheorganisationen har deltaget i undersøgelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen