Berlingske Business

Flere køber PCer for første gang i seks år

pix-Lenovo
Lenovo er igen verdens største PC-producent. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Foto:

Lenovo overhaler med et mulehår HP og er igen verdens største.

For første gang i seks år er salget af traditionelle PCer igen vokset.

I april-juni blev der på verdensplan afskibet 62,1 millioner stationære og bærbare PCer fra fabrikkerne verden over. Det er 1,4 procent flere end for et år siden, hvor 61,2 millioner PCer blev produceret, viser foreløbige opgørelser fra analysehuset Gartner, som følger teknologimarkederne tæt.

Fremgangen er verdensomspændende og skyldes især, at virksomhederne har købt stort ind, hvorimod privatkunderne stadig holder sig tilbage. I alle regioner af verden er salget samlet set vokset, og det ses som et begyndende tegn på, at den mangeårige krise med konstant tilbagegang kan være ovre. Gennem flere år er PC-salget gået ned, fordi folk i stedet har brugt deres penge på at købe især smartphones men også - i langt mindre grad - tablets som Apples iPad og Samsungs Galaxy Tab.

Opgørelsen indbefatter også ultrabærbare PCer som Microsofts Surface men hverken det pris- og vægtlette Chromebooks med Googles styresystem Chrome OS i stedet for Windows eller Apples iPads er talt med.

Lenovo er størst igen

Kinesiske Lenovo har med et mulehårs forspring genindtaget pladsen som verdens største PC-producent foran HP. Lenovo leverede i 2. kvartal i alt 13,6 millioner PCer, hvor amerikanske HP leverede 13,5 millioner på verdensplan. Dermed sidder de begge på 21,9 procent af verdensmarkedet, og for begge er der tale om en fremgang fra sidste år.

HP har i omkring to år været verdens største producent, efter at det lykkedes at slå Lenovo af tronen. Lenovo havde i en længere årrække lagt afstand til sine konkurrenter.

Amerikanske Dell fastholder sin 3.-plads med en markedsandel på 16,8 procent, mens Apple, der producerer Macbook-PCer, er nummer fire med 7,1 procent af verdensmarkedet. Taiwanske Acer ligger på femtepladsen med 6,4 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen