Berlingske Business

Flere klager over telegebyrer

Flere klager over telegebyrer - 1
Teleselskaberne har over sommeren annonceret en række gebyrstigninger. Det kostede blandt andet en 17-årig en sms-regning på 800 kr, selv om han havde fri sms. Forbrugerrådet stiller krav om bedre information. Foto:

»Gebyrskoven gror,« siger Forbrugerrådet, der vil have krav om, at forbrugerne bliver informeret. 17-årig fik regning på 800 kroner for SMS-kvitteringer, selv om han havde fri SMS.

»De strammer skruen – og folk er ret ophidsede.«

Forbrugerrådet får stadig flere klager over teleselskabernes omsiggribende og ikke altid særligt synlige gebyrer, i takt med at de almindelige talepriser er under pres.

»Vi kan godt mærke på vor telefonservice, at gebyrskoven gror. Især fordi selskaberne har været meget bly om det. For de fleste kunder kommer gebyrerne som en overraskelse, som de først opdager på regningen. Især når man køber tjenester, bonner opkaldsafgiften igennem, for den er ikke med i abonnementet. Eller hvis man sender mange SMSer, så bonner kvitteringsafgiften igennem,« siger Martin Salamon, økonom i Forbrugerrådets forbrugerpolitiske center.

Typisk overrumples kunderne over opkaldsafgift på omkring 25 øre, hver gang de ringer op fra mobiltelefonen, selv om de har fast månedspris.

Også gebyrer for at aflytte sin telefonsvarer vækker harme. Telia har netop hævet beløbet til det dobbelte af prisen for bare at tale.

»En pæn del af den pris, som kunderne betaler for at ringe, er afdækning af en risiko for teleselskabet. Det ved jo ikke, hvor meget kunden ringer til mobil- eller fastnettelefoner og dækker sig derfor ind med en overpris i forhold til, hvad det koster at ringe til fastnettet. Men når man ringer til telefonsvareren, forbliver kunden jo i teleselskabets eget net, og så er der ingen omkostninger. Dette er i virkeligheden en cashcow (pengemalkemaskine, red.),« siger Martin Salamon.

Flere selskaber brugte sommerferien til at annoncere prisstigninger og nye gebyrer, så mange kunder er på ferie, når fristen for, hvornår de skal reagere for at opsige abonnementet, udløber.

»Det viser bare behovet for, at der varsles direkte og på skrift til alle kunder. Annonceringer i avisen må være døde nu. Når man ser teleselskabernes blyhed, må man også overveje at stille helt konkrete krav til, hvordan forbrugerne skal informeres,« siger Martin Salamon.

»Det bliver bare ved«
17-årige Mads fik en regning på 800 kroner for SMS-kvitteringer, altså en bekræftelse af, at en SMS-tekstbesked var nået frem. Han tegnede abonnement hos Sonofon (nu Telenor) med 5.000 gratis SMSer. De første måneder var regningen godt nok større end forventet, men først den tredje måned nærlæste han den og opdagede punktet »SMS-kvitteringer« til 25 øre pr. styk.

»Jeg kunne ikke forstå, hvad jeg skulle have købt. Jeg havde jo betalt for gratis SMSer og havde ikke fået nogen besked om, at jeg skulle have købt noget,« siger han til Berlingske Business.

Han klagede til Sonofon og fik en art standardsvar om, at han ikke fik pengene tilbage. Forbrugerrådet kunne heller ikke hjælpe ham. Nu har han givet op.

»Ja, jeg er stadig Telenor-kunde, for jeg tror ærligt talt ikke, at de andre er meget bedre. Jeg er bitter på Sonofon men tror ikke, at det havde været meget bedre andre steder. Man kan jo ikke leve uden en mobiltelefon, men der er ingen selskaber, der gør det let for en. Jeg syntes, at jeg gjorde, hvad jeg kunne for at gardere mig, og alligevel fik jeg en stor ekstraregning. Indtil der kommer statslig regulering, bliver dette ved,« siger han.


Læs også:

Se, hvad teleselskaberne opkræver

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen