Berlingske Business

Flere falske Facebook-profiler

Op mod 40 procent af nye profiler i det sociale netværk Facebook er falske, lyder det i it-sikkerhedsrapport.

Det kan godt være, at det ser sejt ud at have 500 venner i det sociale netværk Facebook, men lad alligevel være med at acceptere folk, du ikke kender, advarer eksperter. Op til 40 procent af alle nye profiler på Facebook er nemlig falske, og mange af dem har skjulte motiver, vurderer en rapport fra det internationale sikkerhedsfirma Cloudmark. Det skriver metroXpress.

Den vurdering er ikke urealistisk, vurderer Shehzad Ahmad fra organisationen DK-Cert, der overvåger it-sikkerheden i Danmark.

- Vi kan jo se, at tendensen er, at flere produkter bliver lanceret som Facebook-profiler, og at profiler har navne, som vi kender fra it-kriminalitet, fortæller han.

Nogle falske profiler bliver venner med folk for at aflure deres personlige oplysninger og overtage deres identitet.

- For eksempel oprettede en forbryder et kontantlån i en anden persons navn ud fra de oplysninger, han fandt på Facebook, fortæller Shehzad Ahmad til metroXpress.

Størstedelen af de falske profiler er dog kommercielle, og en virksomhed kan godt finde på at have 20-30 forskellige personprofiler, der alle skal reklamere for det samme produkt.

Sikkerhedsfirmaet Cloudmark peger også på, at flere og flere falske profiler spreder virus, eller leder folk ind på hjemmesider med virus.

- Det har vi endnu ikke oplevet så meget af, men teknologisk kan det sagtens lade sig gøre, så det er jo kun et spørgsmål om tid. Sociale netværk er helt klart den måde, virus bliver spredt i fremtiden, mener Magnus Kalkuhl, der er virusanalytiker i Nordeuropa for det internationale it-sikkerhedsfirma Kaspersky.

Facebook ønsker ikke falske profiler, og hvis man har mistanke til en profil, skal man anmelde den. Alligevel kan der gå flere måneder, før en falsk profil bliver fjernet. Facebook har netop rundet 150 millioner aktive brugere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen