Berlingske Business
17:42

Flere er tilfredse med deres teleselskab

pix-Nej nej
Der skal ikke meget til at ødelægge den gode oplevelse, men generelt er danskerne faktisk mere tilfredse med deres teleselskab, end rygtet vil vide. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Selv om danskerne elsker at skælde teleselskaberne ud, er et stort flertal faktisk tilfredse med dem - men lunten er kort, og sidste år skiftede næsten hver fjerde dansker mobilselskab.

»Jeg synes, at vi er en god branche, der skaber værdi for danskerne og Danmark som samfund. Og derfor skal vi have et bedre omdømme.«

Alligevel er Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation Teleindustrien i Danmark, glad for, at 76 procent af danskerne nu faktisk er tilfredse eller sågar meget tilfredse med deres teleselskab, og kun fem procent direkte er utilfredse. For et år siden meldte kun 72 procent sig i de tilfredses rækker.

»Der tegner sig et billede af en supertanker, der skal vendes. Den slags tager tid, og der skal ikke ret mange dårlige kundeoplevelser til med ventetid på telefonen, eller at man er nødt til at tage en hel dag fri fra arbejde for at vente på service. Der skal rigtigt mange gode oplevelser til at opveje de dårlige,« fastslår han.

pix-Skagen

Direktør: Vi skal langt højere op

Teleindustrien har de seneste år fået et analysefirma til at tage temperaturen på sit omdømme, og selv om det faktisk arbejder sig opad, er der stadig mange udfordringer.

»Selvfølgelig har vi en udfordring, som handler om opfattelsen af vores serviceniveau. 61 procent er faktisk tilfredse med servicen hos deres eget selskab. Det tegner et billede af, hvilken udfordring vi har, for det er ikke prangende men gør dog en forskel, selv om jeg ville ønske, at tilfredsheden lå endnu højere. Og selvfølgelig skal vi som en meget central branche kunne komme langt højere op. Vi leverer produkter, som kunderne er glade for og dybt afhængige af. Men udfordringen er dels historikken, dels at vi leverer et teknisk produkt, som der kan være udfordringer med, og hvor irritationen er enorm, hvis man oplever, at noget ikke virker,« medgiver Jakob Willer.

Lige under halvdelen - 46 procent - føler ikke, at kundeservicen er blevet hverken bedre eller dårligere, selv om alle selskaber har sat massivt ind for at gøre det bedre.

Til gengæld er 76 procent tilfredse med deres mobile internetforbindelse og 73 procent med den faste internetforbindelse, viser undersøgelsen, som YouGov har foretaget i den sidste uge af april blandt lige over 1.000 danskere mellem 15 og 74 år.

pix-Dækning

Svært at gennemskue

En anden udfordring for teleselskaberne er, at 40 procent af danskerne ikke synes, at det er let at gennemskue og sammenligne forskellige abonnementer. Kun hver fjerde synes, at det er blevet let, selv om 16 procent af kunderne faktisk checker de andre selskabers tilbud hvert halve år eller oftere.

»De seneste år er der blevet ryddet op i teleselskabernes abonnementer, så det er blevet langt lettere at vælge. Men samtidig betyder konkurrencen mange flere forskellige tilbud og nye tjenester som film, TV, musik, software og sågar tivolikort i abonnementet. Det er godt for forbrugerne men bliver selvfølgelig en udfordring at gennemskue,« siger branchedirektøren.

Næsten hver fjerde mobilkunde i Danmark - 23 procent - skiftede i 2015 teleselskab. 62 procent af dem syntes, at det var nemt, mens ni procent oplevede det som svært.

pix-Mobilbrug

»Selvfølgelig er det en kæmpe udfordring for selskaberne, at 23 procent skifter på et år, men det er et udtryk for konkurrence og dermed godt for forbrugerne. Og jeg tror, at hvis man gennemførte samme undersøgelse af komplicerede produkter som bank eller forsikring, ville man nok ikke få lige så gode resultater. Sammenlagt synes opskriften enkel: Det handler for teleselskaberne om at have gode produkter på hylderne, sikre enkelheden og gennemskueligheden og give en god kundeservice. Det løser vi ikke inden for en meget kort tidshorisont - men den årlige undersøgelse skal sikre, at vi holder fokus fast på dette,« siger Jakob Willer.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen