Berlingske Business

Flere danskere åbner posten online

post A
En rød dansk postkasse. Foto:

Stadig flere danskere har tilmeldt sig Digital Post og læser deres breve online, viser ny undersøgelse. Endnu flere skal med på vognen, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

For en stor del af os er det efterhånden ikke mærkeligt, at postkassen i hjemmet ikke skal tømmes så ofte, mens man derimod skal huske at tjekke sin post fra det offentlige online.

Og mange af os er faktisk blevet gode til at åbne brevene fra kommunen, hospitalet, Skat eller lignende på nettet, viser en ny måling fra Digitaliseringsstyrelsen. Helt konkret er 4,3 millioner danskere over 15 år tilmeldt Digital Post, og kun 4,2 procent af disse har ikke logget ind på deres postkasse de seneste seks måneder.

RB PLUS E-post: Kriminelle udebliver fra afsoning

I maj 2015 lå dette tal på 6,3 procent, og udviklingen glæder kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Louise Palludan Kampmann.

»Vi ser en klar fremgang i danskernes brug af Digital Post. Langt de fleste af os husker at gå ind og læse vores post, og det er rigtigt positivt, at flere og flere læser deres post fra det offentlige. For det er vigtigt, at vi læser de breve, det offentlige sender til os. Det kan være en vigtig indkaldelse til sygehuset eller breve, der handler om udbetalinger fra det offentlige,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

birthe udsen

Det er knap et år siden, at alle danskere med personnummer og fast bopæl i Danmark skulle vende sig til at modtage posten digitalt i stedet for i postkassen.

Det skete 1. november sidste år, og hos Digitaliseringsstyrelsen var forventningen, at omkring 20 procent af danskerne ville blive fritaget fra Digital Post-ordningen, hvilket man kan blive, hvis man for eksempel har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, ikke har adgang til en computer i hjemmet eller lignende.

16BUSPix-Lomax-Michael-Lerc.jpg

Men færre end forventet modtager i dag ikke deres post online, fortæller Louise Palludan Kampmann:

»Det er faktisk kun 11 procent af danskerne, der har haft behovet for at blive fritaget for Digital Post. Men det er stadig vigtigt at huske, at muligheden er der,« fastslår hun.

Selv om langt de fleste af os husker at logge ind online og læse posten, er der stadig gruppen på 4,2 procent, der lader brevene ligge uåbnet i indbakken. Og denne gruppe skal man have fat i, understreger Louise Palludan Kampmann.

09BUSbent-hoejgaard-steensg.jpg

»Der er sandsynligvis mange af dem, som ud fra deres adviseringsmail eller SMS kan se, at det er en lønseddel, der ligger i postkassen, og at det derfor ikke er vigtigt at gå ind og se den. Det er også helt fint, men vi skal selvfølgelig arbejde for, at alle danskerne er veloplyste og har mulighed for at få den hjælp, de har brug for, så de er i stand til at læse deres digitale post,« siger hun og tilføjer:

»Vi skal huske, at da vi fik fysiske breve, så var der også nogle, der ikke åbnede dem, så helt ned på nul kommer vi ikke. Men vi skal selvfølgelig arbejde for at få oplyst alle danskere om, at det er vigtigt at åbne de offentlige breve. Det gør vi blandt andet med annoncer i aviser, kampagnefilm i TV samt information på biblioteker og borgerservicecentre.«

05BUSSølbeck.jpg

Hvis man gerne selv vil blive bedre til at huske at svinge et smut ind forbi sin digitale postkasse, så opfordrer kontorchefen til, at man opgiver mobilnummer eller e-mail-adresse i Digital Post. Så får man nemlig automatisk besked, når der er ny post i postkassen online.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen