Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

Fladskærmsrekorden bliver ikke slået i år

pix-Fladskærme
På Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin er der fladskærms-TV alle vegne. Salget i Danmark er i år også gået godt men er alligevel ikke stort nok til at kunne slå sidste års rekord. Foto: Felipe Trueba, EPA/Scanpix Foto:

Over halvdelen af de solgte TV i Danmark er nu i ultra-HD-kvalitet, og de dyrere OLED-skærme med skarpere billeder går lige ind hos danskerne.

BERLIN: Sidste års fladskærmsrekord bliver ikke slået i år.

Det står klart, efter at de første syv måneders salg af elektronik i Danmark er gjort op.

Til og med udgangen af juli var der solgt 217.000 fladskærmsfjernsyn i Danmark mod 352.000 i samme periode sidste år. I hele 2016 købte danskerne 507.000 fladskærme.

Over halvdelen af alle TV-skærme er med ultra-HD

»2016 var et lidt usædvanligt år. I januar forsvandt det analoge TV-signal, og det betød, at salget i den måned af fladskærms-TV i Danmark var dobbelt så stort som i Sverige, selv om der er flere svenskere. Samtidig har der sidste år været gennemført store kampagner, så man skal nok ikke lægge budget efter, hvordan det gik i 2016,« lyder det gode råd fra Christian Pagmert, der er markedsanalytiker hos analysefirmaet GfK, som indsamler data om det faktiske salg af elektronik i danske butikker.

Til gengæld er antallet af solgte fjernsyn med den nye ultra-HD-billedkvalitet (UHD, også kaldet 4K) nærmest eksploderet. UHD har fire gange så mange billedpunkter som TV-apparater med fuld-HD. Det giver et skarpere og bedre billede på skærmen.

I 2016 var 34 procent af alle solgte fladskærmsfjernsyn UHD-TV-apparater. I januar-juli i år er det 56 procent. Og fordi UHD-fladskærme er fyrere end fuld-HD-TV, udgør UHD-fladskærmene nu 78 procent af den samlede omsætning på fladskærme i Danmark. Den har indtil nu været på 134 millioner kroner, hvor den for hele 2016 var på 286 millioner, viser GfKs tal.

»Ultra-HD udgør altså en væsentlig del af omsætningen for butikkerne - så det skal butikkerne have,« siger Christian Pagmert.

pix-Bland selv

OLED-TV sælger også godt

Også en anden tendens springer i øjnene: Salget af de glasklare OLED-TV skyder i vejret. OLED-skærmene, som også kendes fra nyere mobiltelefoner og digitalkameraer, giver mere kontrast- og farverige billeder på skærmen men er dyrere at producere. Her har den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics taget têten ved at satse fuldt og helt på OLED-TV. Den stigende produktion har betydet, at priserne på OLED-skærme er faldet noget, og nu kommer de fleste andre TV-producenter - med verdens største, Samsung, som en markant undtagelse - med på vognen.

Både Philips, Sony, Grundig og mange flere har nu OLED-fjernsyn i deres sortiment.

»OLED-TV-salget er der begyndt at komme bevægelse i, ligesom der er kommet flere aktører. OLED-TV udgør nu syv procent af den samlede omsætning på TV mod tre procent sidste år, og to procent af de solgte fjernsyn i Danmark er OLED-TV,« forklarer Christian Pagmert.

Det svarer til et salg i år på lidt over 4.300 TV-skærme med OLED. Resten - nemlig 98 procent - er LCD-skærme, mens plasma-TV nu er helt forsvundet fra statistikkerne.

pix-Wallpaper

Skærmene vokser stadig

Det er ikke kun TV-producenterne, der påstår, at vi har brug for stadig større skærme. Det er nemlig reelt nok, for salget af navnlig de helt store skærmstørrelser vokser.

»Generelt vil folk gerne have større skærme. Det gælder også på TVet. Navnlig TV på 65-70 tommer er i stor bevægelse,« siger GfK-markedsanalytikeren.

Syv procent af alle solgte fladskærme i år er mellem 65 og 70 tommer store, og fordi apparaterne naturligt nok er dyrere end de mindre modeller, også fordi mange TV i den størrelse netop har OLED-skærme, er 65-70-tommerskærme nu oppe på at udgøre 15 procent af omsætningen på det danske TV-marked.

Den bedst sælgende størrelse TV i Danmark er dog fortsat på 39-46 tommer, nemlig 24 procent af alle solgte TV i år, mens TV på 55-60 tommer kommer ind på andenpladsen med en markedsandel på 21 procent.

 

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen