Berlingske Business

Firmahjemme-sider har behov for ansigtsløft

Langt de fleste mindre danske virksomheder har en hjemmeside, men få udnytter de nyere onlineværktøjer.

Hjemmesider. Det har de.

Hele 61 procent af de små virksomheder i Danmark - og er dermed bedre til at udnytte internettet end firmaer i Norge og Sverige. Men få virksomheder har for alvor taget de nyere online-værktøjer til sig.

Blot syv procent af virksomhederne anvender hjemmesidens dialogbaserede egenskaber til eksempelvis evaluering, måling af brugertilfredshed, ideboks og blogs, viser en undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Codan og Væksthus Hovedstadsregionen blandt 784 ejere af små virksomheder med op ti fire ansatte.

Ifølge undersøgelsen har 61 procent af de små virksomheder en hjemmeside, mens det for naboerne i Sverige og Norge er henholdsvis 53 procent og 27 procent. Blandt de danske virksomheder er da blot 20 procent, der anvender hjemmesiden som primær salgskanal.

- For de fleste små og mellemstore virksomheder er det helt afgørende med et website, der sikrer en effektiv salgskanal. Jeg tror, at det manglende fokus hænger sammen med, at man ikke er opmærksom på, hvordan man sælger på nettet, lyder det fra Katrine Nygaard, kommunikationschef i Væksthus Hovedstadsregionen, i en meddelelse.

Internethandlen i Danmark er de seneste år blot fortsat med at stige år for år. Og trods finansiel afmatning og faldende forbrug steget den danske internethandel da også med 20 procent i 2008 i forhold til året før, viste tal fra PBS forleden.

- Internethandlen står stærkt i en tid, hvor kunderne tænker sig om en ekstra gang, inden de bruger penge. Søgemulighederne gør det nemt at finde det helt rigtige produkt, og den lette adgang til prissammenligning sikrer, at kunden ikke betaler for meget for varerne, lød det i den forbindelse fra direktør Morten Kamper fra FDIH, Foreningen for Distance– og Internethandel.

Selvom netbutikkerne ifølge Morten Kamper da også kan mærke finanskrisen, så forventer FDIH med danskerne som nogle af de flittigste til nethandel i Europa på fortsat vækst i 2009.

Salgsdirektør i Codan Anders Hestbech peger på, at det i høj grad foregår online, når folk skal finde arkitekter til carporten, håndværkere til badeværelset, børnetøj til foråret eller man søger rådgivning i forhold til jura, revision, helbred eller anden form for behandling.

Hvis man vil undgå at lukke for en vigtig salgskanal, skal hjemmesiden da også bruges til bruges til andet end at oplyse om telefonnummer, mailadresse og træffetider, lyder det fra Anders Hestbech.

Ifølge analysen fra Codan og Væksthus Hovedstadsregionen, bruger syv ud af ti unge iværksættere mellem 18 og 29 år bruger udelukkende virksomhedens hjemmeside passivt som visitkort. Omvendt er det hele syv ud af ti ældre mellem 55 og 62 år, som aktivt bruger hjemmesiden til markedsføring af produkter og ydelser.

Og det overrasker Katrine Nygaard, kommunikationschef i Væksthus Hovedstadsregionen

- Hvor overraskende resultatet end kan lyde, kan det hænge sammen med, at de unge i højere grad benytter sig af eksterne 2.0-løsninger, som Linked-in og Facebook til at gøre opmærksom på sig selv og deres services, og hvor de sociale medier kan være gode til at skabe og vedligeholde kontakter, er det stadig hjemmesiden, der leverer salgskanalen, siger Katrine Nygaard.

asa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen