Berlingske Business

Firefox åbner vinduet for flere identiteter

pix-Firefox
I den kommende Firefox kan man f.eks. være logget ind på Twitter med to forskellige konti i hvert sit adskilte faneblad. Man vælger simpelt hen (se det indsatte, lille billede) at åbne en »container« i stedet for et faneblad eller vindue. Foto. Firefox

I kommende udgave af internetbrowseren kan man være logget på med to forskellige brugerkonti på samme netsted.

Endelig er der udsigt til, at man kan være logget på flere Gmail-adresser samtidig eller åbne flere Facebook-konti samtidig i sit internetprogram.

Firefox vil nemlig gøre det muligt at logge ind på samme netsted med forskellige brugerprofiler, uden at man enten skal have flere vinduer åben samtidig eller ligefrem åbne flere forskellige internetbrowsere - alternativt logge ud af den ene konto for derefter at logge ind med en anden.

Den nye funktion kaldes for »Containers«. Den findes endnu kun i testudgaverne af den næste opdatering af Firefox men vil senere nå ud til alle Firefox-brugere. Ligesom man kan vælge at åbne et nyt faneblad eller et helt nyt Firefox-vindue, vil man fremover kunne vælge en ny »container« som et ekstra faneblad. Man vælger så blandt mulighederne Personlig, Arbejde, Bank eller Indkøb, og det nye faneblad åbner med en lille symbolmarkering med hver sin farve efter kategorien, så man lettere kan se, hvad der er hvad.

Sværere for annoncører at spore

Når det bliver muligt at køre hver brugerprofil helt separat, får annoncørerne også sværere ved at spore folk på tværs af forskellige tjenester. Normalt gemmer internetbrowseren besøgte adresser og cookier - de små tekstfiler, som bl.a. husker, på hvilket sprog man ønsker at se en side - et samlet sted. Annoncører kan derfor lettere aflure hele ens færden og interesser, hvilket ikke kan lade sig gøre, når hver bruger kører i sit eget, adskilte faneblad.

Bogmærker/favoritter, gemte kodeord og selve historikken - altså de adresser, som man tidligere har besøgt på nettet i browseren - vil stadig være fælles for alle fanebladene i Firefox. Men alt det indhold, som man har besøgt, og som browseren altid gemmer på ens harddisk for at gøre det hurtigere at bruge Frem- og Tilbage-funktionerne, vil sammen med cookier være adskilt faneblad for faneblad.

Googles internetbrowser, Chrome, har i nogen tid haft muligheden for at være logget på samme netsted med forskellige brugere, men det krævede, at man havde flere forskellige vinduer åbne. Firefox' nye mulighed fungerer i faneblade, så man kun behøver at have ét Firefox-vindue åbent.

Organisationen bag Firefox-udviklingen, Mozilla, håber, at testudgaverne af Firefox med den nye funktion vil vise, om der opstår uventede problemer eller udfordringer undervejs. Derfor er der heller ikke sat dato på, hvornår funktionen er en fast del af Firefox.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen