Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Fire garvede IT- og telefolk laver datadating

pix-Software
Det kan være en jungle at finde frem til den rigtige software til den opgave, som man skal have løst. Omvendt er det svært for små og mellemstore softwareudviklere at finde frem til de kunder, der står og mangler netop deres produkt. Begge dele vil en dansk iværksættervirksomhed forsøge at løse. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Ny, dansk iværksættervirksomhed vil med spotifymodellen koble mindre softwarefirmaer sammen med alle dem, der skal købe nye systemer men har problemer med at finde det rigtige.

Fire garvede folk fra den danske IT- og televerden er gået sammen om et nyt firma, som skal formidle kontakten mellem de tusinder, der producerer software til firmaer, og så de firmaer, der med ofte store kvaler forsøger at overskue den jungle af muligheder, som de får slynget i hovedet, når de leder efter et nyt IT-system.

Swipx er navnet, og lige nu er den lille opstartsvirksomhed direkte nabo til Mærsk-koncernen på Esplanaden på Østerbro i København. 1. august rykker de dog ud i egne lokaler i iværksætterkvarteret i Aarhusgade, også på Østerbro.

Konceptet er en digital platform, hvor små og mellemstore udbydere af software opretter profiler og fortæller, på hvilke områder - f.eks. kundesystemer, bogføringssystemer m.m.m. - de kan levere varen, og så kan de, der står og skal bruge et system, gennem et hurtigt spørgeskema finde frem til et par håndfulde muligheder, som de så kan undersøge nærmere.

3.000 softwarevirksomheder er tilmeldt

»Lige nu har vi omkring 3.000 virksomheder i basen - alt fra IBM til små softwareproducenter og fra en række lande som Finland, Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien, USA, Holland, Belgien, Italien, Schweiz og Østrig. Vi er simpelt hen med til at hjælpe udbyderne ind på nye markeder og til at gøre det nemt og gennemskueligt at finde den software, som man leder efter. For hold da kæft, hvor findes der megen god software - hvis man bare netop kunne finde det,« siger Peter Berg, tidligere privatkundedirektør for Telenor i Danmark og nu salgsdirektør i Swipx.

Ideen kommer fra selskabets direktør, Svend Erik Kundby-Nielsen, som tidligere har arbejdet i investeringsbanker i Danmark, Tyskland og USA og i en periode var IBMs landechef for Australien og New Zealand. Han overtalte sidste år Peter Berg, som efter Telenor-tiden var direktør i Ukraines største mobilselskab. Desuden har to af dansk IT-branches »grand old men«, tidligere Microsoft-direktør Jørgen Bardenfleth og tidligere IBM-direktør Kim Østrup, begge investeret i selskabet og sidder i dag i bestyrelsen for det.

Peter Berg beskriver Swipx som en slags softwarens svar på Spotify. Softwareproducenterne kan gratis oprette profiler, men hvis de opgraderer og bliver betalende abonnenter for omkring 5.000 kroner om året, får de adgang til analyser af bl.a. kundernes søgninger, så de bedre kan ramme præcist. Det helt store abonnement til godt 10.000 kroner om året giver desuden adgang til bl.a. landerapporter om regulatoriske, politiske og økonomiske forhold, som kan gøre det lettere, hvis man gerne vil have fat i et nyt land.

»Lige nu handler det for os om at skabe trafik og få registreret så mange softwarevirksomheder hos os som muligt. Efter sommerferien tager vi fat på at forsøge at få virksomhederne til at opgradere. Vi har lige nu rullet ud i Danmark og Finland og går efter sommerferien i gang i Tyskland, der har et stort potentiale. Men vi vil fokusere. Vi skal ikke erobre hele verden. Fokus ligger på Nordeuropa, måske senere Storbritannien og måske endnu senere USA,« forklarer Peter Berg.

Nøglen er at gøre det enkelt

Der findes enkelte andre, der kan noget af det samme som Swipx, men de har ifølge Peter Berg fokus på USA og tager desuden penge for de aftaler, som softwaresælger og -køber indgår. Swipx bevarer derfor europæisk fokus og ønsker størst mulig gennemsigtighed - noget, som Peter Berg har lært at sætte pris på på den hårde måde i telebranchen, som altid er blevet beskyldt for uoverskuelige abonnementer og ditto regninger.

Indkøberne, som leder efter software, kan altid gratis anvende Swipx. De klikker sig igennem en slags spørgemodel, hvor de svarer på spørgsmål om land, prismodel, nettjeneste eller ej, hvor stor virksomheden er m.m., ender med en liste over fem-ti relevante udbydere, som de så kan tage kontakt til.

»Det skal være enkelt - ellers gider folk det ikke,« understreger Peter Berg.

Swipx består lige nu af Svend Erik Kundby-Nielsen, Peter Berg og fire studerende og går ikke efter at blive en kæmpe virksomhed.

»VI vil være nogle få mennesker, måske ti-tolv i Danmark, og så begynde at etablere regionale kontorer, efterhånden som vi får gennembrud. Måske skal vi samlet være 15-25 mand. Men lige nu er vi i gang med den hårde model, hvor vi først nu begynder at blive et kendt navn. Det er hårdt - men sjovt - arbejde,« konstaterer han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen