Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Finanskrisen åbner markedet for sparesystemer

Finanskrisen får de fleste til at være tilbageholdende, og det rammer de store ERP-projekter. Til gengæld ser markedet lyst ud for systemer, der kan give besparelser her og nu.

Den igangværende finanskrise har sat lysten til at investere i nye forretningssystemer på stand-by i mange virksomheder.

Det er især de store ERP-projekter, der bliver sat i bero, hvis de ikke er strengt nødvendige.

- Vi oplever, at en del ERP- og CRM-projekter bliver udskudt. Der er blevet færre projekter, og der er efterhånden langt imellem de store salg. De projekter, der bliver gennemført på trods af finanskrisen, er dem, hvor der enten er lovkrav involveret, eller hvor det indebærer en risiko for virksomheden at lade være. For eksempel, hvis leverandøren ikke længere supporterer systemet, eller hvis man har en skræddersyet applikation, som nærmer sig toppen af kapaciteten, siger software-analytiker Bo Lykkegaard fra analysefirmaet IDC.

Han peger på den offentlige sektor som det eneste segment, der vil være upåvirket af krisen. Her er der fortsat gang i IT-investeringerne i såvel centraladministrationen og kommunerne som sundheds- og uddannelsessektoren.

For de virksomheder, der alligevel vælger at investere nu, er der dog en række fordele.

- Det er klart, at leverandørerne er blevet meget nemmere at tale med, og nogle af dem er endda begyndt at tilbyde finansiering. Samtidig er det også blevet nemmere for virksomhederne at finde ressourcer til at implementere systemerne både internt og eksternt, siger Bo Lykkegaard.

Han mener dog ikke, at det kan ændre ved det generelle billede af, at virksomheder, der er hårdt ramt af krisen, alligevel lukker kassen i for de store IT-investeringer.

Besparelser på bordet

Til gengæld kan krisen sætte gang i anskaffelsen af systemer, der på kortere sigt kan give besparelser.

- De fleste applikationsområder har nogle automatiserings- og besparelsesaspekter, og vi tror, at man vil komme til at se flere besparelsesorienterede IT-projekter. Det kan for eksempel være HR-systemer, der giver mulighed for mere selvbetjening, siger Bo Lykkegaard.

Hos ERP-leverandøren Atomic Software mærker man den stigende interesse for at effektivisere.

- Kunderne efterspørger i høj grad funktioner, der kan automatisere nogle arbejdsgange, så medarbejderne kan spare tid, siger direktør og indehaver Flemming Østergaard.

Atomic Softwares kunder er typisk små og mellemstore virksomheder med 10-50 medarbejdere, og Flemming Østergaard fortæller, at han ikke regner med at mærke meget til finanskrisen.

- Vi har måske ikke så meget salg til nye kunder, til gengæld er efterspørgslen fra vores eksisterende kunder stigende. Jeg har selvfølgelig også forhørt mig hos nogle af kunderne, og det tyder foreløbig på, at de ikke er så hårdt ramt af krisen. Så det ser ud til, at 2009 bliver business as usual for os, siger Flemming Østergaard.

Hos IDC forventer Bo Lykkegaard, at finanskrisen vil give endnu mere vind i sejlene til de forretningssystemer, der leveres som »software as a service«, hvor kunden løbende betaler for et webbaseret system. Disse systemer findes især inden for CRM- og HR-området.

- "Software as a service" har været på vej frem længe, og der er ingen tvivl om, at det vil tage til i en krisetid. Abonnementsformen indebærer en lavere risiko, og systemerne er lettere at komme i gang med, siger Bo Lykkegaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen