Berlingske Business

Falske forhandlere svindler sig til topplads på Google

pix-google
Der er med årene kommet mere svindel, fordi det bliver nemmere at lave hjemmesider. Google garanterer, at de har klare retningslinjer for at slå ned på svindlere.  Foto:

Google kritiseres for at give plads til svindel, hvor hjemmesider kan snyde sig op på hitlisten.

Firmaet River Online, der hjælper danske virksomheder med at søgeoptimere deres websites, er i stigende grad stødt på mistænkelige resultater efter en Google-søgning. Det skriver Jyllands Posten.

River Online har eksempelvis prøvet at lave en Google-søgning på »billige nike free«. Ved den søgning var de fire øverste resultater, der dukkede frem, ikke autoriserede forhandlere af nike-produkter.

De fire hjemmesider har ikke CVR- og momsnumre, og så benytter de sig af Nikes logo og ikke deres egne.

Det kan ifølge River Online give problemer for brugerne, der kan risikere at stå i en situation, hvor varerne aldrig lander på posthuset, eller man køber kopivarer.

Det hele bunder i, at der findes en søgeoptimering kaldet »Black Hat Seo«, hvor hjemmesider kan tvinge deres sider op på hitlisten ved enten at skjule søgeord eller direkte kopiere et andet domæne. En metode der stikker imod Googles retningslinjer. Og så kan de hurtig blive klik

»Vi ser det hvert eneste år. Svindlerne angriber mange forskellige søgeord, men det er klart, at varemærker som Nike vil være udsat, fordi der er stor efterspørgsel på det,« siger administrerende direktør i River Online, Jesper Riber, til Jyllands Posten.

Google understreger over for Jyllands Posten, at de tager problemet seriøst og hele tiden ændrer søgealgoritmen for at gøre den klogere end spammerne. Dem der bryder reglerne mærker konsekvenserne pointerer Christine Sørensen, der er talsmand for Google Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen