Berlingske Business

Færre Nokia-telefoner over disken

Færre Nokia-telefoner over disken - 1
Foto:

Verdens største mobilproducent taber penge. (Opdateret kl. 13.00)

Den finske mobilgigant Nokia kan heller ikke holde finanskrisen stangen. Salget af mobiltelefoner faldt sidste år.

Nokia, der står bag to af hver fem solgte mobiltelefoner i hele verden, fremlagde ved middagstid torsdag sit kvartalsregnskab for det vigtige julekvartal, som traditionel er årets højdepunkt for alle producenter af udstyr, der kan sættes i stikkontakten.

Overskuddet for fjerde kvartal faldt til 576 millioner euro (4,3 milliarder kroner) fra 1,8 milliarder for et år siden, og det er langt mindre, end analytikerne havde ventet.

Markedsandelen falder

Nokia leverede i alt 113 millioner mobiltelefoner til verdensmarkedet i fjerde kvartal, 15 procent færre end for et år siden og fire procent færre end i juli-september. Nokias markedsandel på verdensplan er nu på 37 procent, hvor den for et år siden lå på 39,7 procent.

Nokia forventer, at mobilmarkedet vil blive mindst ti procent mindre i 2009 sammenlignet med 2008. Det er en dobbelt så stor tilbagegang som tidligere udmeldt, og navnlig i første halvår vil det gå tilbage.

Aktiekursen faldt efter offentliggørelsen af regnskabet og lå lidt over middag 5,8 procent under onsdagens lukkekurs.

Mobilbranchens top fem består efter Nokia af sydkoreanske Samsung, japansk-svenske Sony Ericsson, amerikanske Motorola og sydkoreanske LG Electronics.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen