Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Færre køber en PC

pix-PC-salg
Der bliver solgt stadig færre bærbare og stationære PCer. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

PC-salget i Vesteuropa er godt nok gået frem siden foråret men ligger stadig under sidste års niveau. HP er mest solgte mærke.

Salget af PCer - bærbare som stationære men fraregnet tavle-PCer - i Europa faldt med 3,3 procent i juli-september i forhold til for et år siden men er faktisk vokset siden foråret. Og HP befæster sin position som det mest solgte mærke.

I alt blev der i 3. kvartal solgt 19,2 millioner PCer i Europa, Mellemøsten og Afrika mod 19,8 millioner for et år siden, viser de nyeste tal fra analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne tæt. Næsten hver fjerde PC - helt præcis 24,6 procent - kommer fra amerikanske HP, som for et år siden sad på 22,5 procent af markedet, mens kinesiske Lenovo, som på verdensplan fortsat er størst, nu sidder på 19,7 procent med taiwanske Asus på en tredjeplads me den markedsandel på 10,7 procent. Dell er nummer fire med 10,3 procent af markedet, mens Acer er nummer fem med 9,5 procent.

PC-salget i Vesteuropa er faktisk gået frem siden april-juni, men i visse lande, heriblandt Frankrig, holder folk tilbage med at købe nyt. Eftervirkningerne af det britiske nej til EU, Brexit, har ikke påvirket PC-salget i Storbritannien. Også her er det gået frem forud for sommerferien og med forventningen om, at priserne vil stige, fordi pundet falder, mener chefanalytiker hos Gartner, Isabelle Durand.

På verdensplan blev der i juli-september solgt 68,9 millioner PCer, hvilket er 5,7 procent færre end for et år siden. Det er dermed ottende kvartal i træk, hvor PC-salget falder. Årsagerne er ifølge Gartner både, at folk beholder deres computer længere, fordi de har så meget forskelligt udstyr nu, og fordi salget navnlig i udviklingslandene er gået ned.

Lenovo sidder nu på 20,9 procent af verdensmarkedet men er tæt på at blive indhentet af HP, som med en fremgang på 2,3 procent på et år nu er oppe på at have 20,4 procent af verdensmarkedet. Amerikanske Dell indtager tredjepladsen med 14,7 procent, Asus er nummer fire med 7,8 procent, og Apple ligger som nummer fem med 7,2 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen