Berlingske Business

Facebooks privatlivsprocedurer undersøges af FTC

FILES-US-INTERNET-FACEBOOK-PROBE-CONSUMER
Facebook er fortsat i modvind og er nu kommet i FTCs søgelys. Foto:

Den amerikanske føderale handelskommission, FTC, har påbegyndt en efterforskning af Facebooks privatlivspolitik

Dette sker som en direkte følge af Cambridge Analytica-skandalen, hvor data fra 50 mio. brugere blev misbrugt.

Det skriver Financial Times.

Tom Pahl, der er ledende direktør for FTC's afdeling for forbrugerbeskyttelse, siger, at handelskommissionen tager de seneste rapporter, der rejser en væsentlig bekymring om Facebooks privatlivspolitik, meget seriøst, og advarer samtidig mod, at kommissionen er dybt engagerede i at handle mod selskaber, som ikke lever op til sine privatlivspolitikker.

pix-Zuckerberg

Efterforskningen kan resultere i bøder på op til 40.000 dollar (239.134 kr.) per overtrædelse per dag, hvis det viser sig, at selskabet har overtrådt en aftale, som Facebook underskrev med FTC i 2011, som kræver at Facebook klart melder ud til sine brugere, om hvordan deres data bliver delt med tredjeparter.

David Vladeck, der er tidligere chef for FTC, og som var den ansvarlige for aftalen med Facebook i 2011, sagde i sidste uge, at enhver forbruger, der har fået sin data misbrugt, kan blive talt som en individuel overtrædelse.

FTC's efterforskning er kun én ud af flere undersøgelser af Facebook, efter at det blev afsløret, at Cambridge Analytica havde høstet data fra 50 mio. brugere på Facebook i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg.

split

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen