Berlingske Business

Facebooks nye søgefunktion kan blive en pengemaskine

pix-graphsearch
Facebooks CEO Mark Zuckerberg introducerer den nye søgemaskine Graph Search d. 15. januar 2013 Foto:

Med Graph Search skruer Facebook op for indtjeningen på bannerreklamer samt ikke mindst søgeannoncer.

Graph Search, Facebooks nye søgefunktion, kan give verdens største sociale netværk et betragteligt økonomisk løft og fornyet håb til skuffede investorer. Det er konklusionen hos det toneangivende magasin Wired efter at have afprøvet tjenesten, Mark Zuckerberg præsenterede for tre dage siden.

Tjenesten søger inden for Facebooks mure på alt indhold, profiler, billeder, opdateringer og anbefalinger fra venner og venners venner. Man kan eksempelvis søge på begivenheder eller steder og se, hvilke af vennerne der kender til søgeemnet. På samme måde kan man lægge indhold ud, som andre kan søge på.

Det er netop disse funktioner, som får Wired til at til beskrive Graph Search som en ny dimension i Facebook med mulighed for at skæppe i netværkets ikke just bugnende pengekasse.

Med Graph Search får Facebook adgang til langt flere data om brugernes adfærd og præferencer, hvilket er ensbetydende med mere målrettede og dermed dyrere bannerannoncer, ikke mindst hvad angår lokationsbaserede tjenester.

Men Facebook har også en anden, mere lukrativ reklameform i tankerne, søgeannoncer. De er mere relevante end bannerannoncer, fordi de opstår som følge af en proaktiv handling hos brugeren, en søgning, og har derfor større sandsynlighed for relevans.

Facebooks tiltag har sat gang i spekulationerne om en søgekrig med Google, men det er alt for tidligt, mener eksperter. Søgeteknologi er en kompliceret affære, og Facebook er først lige startet.

Aktiemarkedet reagerede lunkent på Facebooks annoncering, men mange analytikere er enige om, at Graph Search på sigt vil forbedre det sociale netærks indtjening betragteligt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen