Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Facebook vinder over kinesiske kartoffelchips

pix-Mark Zuckerberg
Facebook-topchef Mark Zuckerberg har i en lang periode været på charmeoffensiv i Kina for at få åbnet for, at kineserne kan bruge Facebook, som lige nu er spærret. Arkivfoto: Tsinghua Universitet/AFP/Scanpix Foto:

Mark Zuckerberg får domstols ord for, at Facebook - som er blokeret i Kina - godt må kalde sig Facebook.

En kinesisk chips- og grøntsagsfabrikant må ikke have eneretten på at kalde sig Facebook i Kina.

Zhongshan Pearl River Drinks Factory, som ligger i den sydlige Guangdong-provins, havde i 2014 registreret navnet »face book«, men det burde ifølge den kinesiske højesteret i Peking ikke være blevet godkendt. Dommen er ifølge den britiske finansavis Financial Times en åbning over for verdens største sociale netværk Facebook, der er blokeret i Kina.

pix-Tag

Facebooks stifter og topchef, Mark Zuckerberg, har i nogen tid forsøgt sig med en charmeoffensiv over for de kinesiske myndigheder. Ud over selv at lære kinesisk har han haft chefen for den berygtede, kinesiske internetcensur på besøg i sit hjem i San Francisco, ligesom han har mødt toppen af det kinesiske propagandaapparat og løbet jogging på Den Himmelske Freds Plads på en dag med stor luftforurening.

Retten til »iPhone« er ikke Apples

Kinesisk lovgivning kræver, at et multinationalt selskab skal bevise, at dets varemærke er kendt i Kina. Den administrerende direktør for Zhongshan Pearl River Drinks Factory, Liu Hongqun, spørger undrende:

»Hvis Facebook var et så inflydelsesrigt varemærke, hvorfor kan kinesiske forbrugere så ikke få adgang til dets netsted?«

pix-WhatsApp

I modsætning til Facebook kan LinkedIn - ofte betegnet som erhvervslivets svar på Facebook - arbejde i Kina, fordi LinkedIn har indvilliget i at underkaste sig den kinesiske censur på nettet.

I sidste uge afgjorde en domstol i Beijing, at virksomheden Xintong Tiandi Technology har ret til varemærket »iPhone«, selv om Apples telefoner er velkendte i landet, som er Apples største marked uden for USA. Apple agter da også at indbringe den sag for den kinesiske højesteret.

»The Great Firewall«

Kina har omkring 700 millioner internetbrugere, men nettet er underkastet skrap censur, sarkastisk omtalt som »The Great Firewall« med henvisning til såvel Den Kinesiske Mur som den software, som på computere kontrollerer, hvilke programmer der har adgang til og fra nettet.

FACEBOOK-CEO/

Skaberen af »The Great Firewall«, Fang Binxing, måtte ifølge BBC for en måned siden selv opleve, hvad han havde sat i gang - og hvor forholdvis let det var at omgå. Fang Binxing holdt et oplæg på en internetsikkerhedskonference på Harbin Institute of Technology, hvor han ville vise et sydkoreansk netsted men blev blokeret. Derefter startede han en VPN-forbindelse - et softwareprogram, som typisk bruges af folk til udefra at koble sig på en virksomheds netværk og på den måde få adgang til programmer, som om man sad på arbejdspladsen. VPN-forbindelsen krypterer selve kommunikationen, så ingen - og altså heller ikke den kinesiske netcensur - kan »se«, hvad der foregår.

pix-Theresa May

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen