Berlingske Business

Facebook vil også lege bank

pix-Facebook-betalingen
Man starter samtalen i Messenger, klikker på dollarikonet, indtaster pengebeløbet og sender så pengene til modtageren, som så også skal have lagt sine kreditkortoplysninger ind i applikationen for at kunne modtage dem. Foto: Facebook

Inden sommer vil amerikanske Facebook-brugere kunne overføre penge til hinanden gennem Messenger-applikationen.

Også Facebook træder nu ind i bankverdenen og vil gennem sin beskedapplikation gøre det muligt at sende og modtage penge.

Den gratis tjeneste fra verdens største sociale netværk kommer »i løbet af de kommende måneder« og vil få premiere i hjemlandet USA. Den bliver en konkurrent til blandt andet netbetalingstjenesten PayPal.

Gennem Messenger-applikationen til PCer, Google Android-telefoner og Apple iPhone-telefoner kan man klikke på et dollarikon i et nyt chatvindue og sende penge til sine venner, så snart de har koblet et Visa- eller Mastercard-kort udstedt i USA til deres Facebook-konto.

Hyrede PayPals topchef

Man kan oprette en PIN-kode eller - hvis man har en iPhone-telefon - bruge Touch ID for at øge sikkerheden ved pengeoverførslen.

Da pengene skal igennem de rigtige banker, kan der gå en-tre arbejdsdage, før de er fremme hos modtageren.

Facebook hyrede sidste år netop PayPals tidligere topchef, David Marcus, til at stå i spidsen for Facebook Messenger-afdelingen i forsøget på at kunne tjene penge på applikationen. Størstedelen af Facebooks indtægter kommer ellers fra annoncer.

Man har længe kunnet gemme sine kreditkortoplysninger i Facebook, så man kan betale for ekstra funktioner i spil, og sidste år søgte Facebook om tilladelse til at blive e-pengeinstitution i Irland, hvor det europæiske hovedkontor ligger, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Kamp om pengeoverførsler

Fototjenesten Snapchat åbnede i november 2014 en tilsvarende mulighed for at overføre penge, Snapcash. Den kan bruges af alle amerikanere over 18 år. Også her klikker man på dollartegnikonet og indtaster det beløb, som skal overføres.

Mobilbetalingsanalytiker Denee Carrington hos analysehuset Forrester anslog på det tidspunkt over for Financial Times, at den slags direkte pengeoverførsler i år vil runde et samlet beløb på 5,2 milliarder dollars og - i 2017 - nå 12 milliarder dollars.

Apple lancerede for nogle måneder siden sin mobilbetalingstjeneste Apple Pay, ligesom Google har sin Google Wallet. Verdens største mobilproducent Samsung kommer til sommer med Samsung Pay, som får premiere i USA og Sydkorea, men Samsung er sammen med dankortudstederen Nets i gang med at indføre Nets' nye mobilbetaling sammen med en række norske banker og regner med, at vi i løbet af i år også kan starte i Danmark.

Endelig har Danske Banks Mobile Pay og en lang række andre bankers fælles Swipp også fået godt fodfæste som en lettere måde at overføre penge på.

Hurtigbeskedtjenesten Twitter eksperimenterer med pengeoverførsler i Frankrig sammen med den næststørste bank.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen