Berlingske Business
09:22Godkendt regnskab fra ny Danfoss-boss: Fremgang over hele linjen

Facebook udleverer 3000 annoncer til Kongressen

FACEBOOK-RUSSIA/
Facebook vil udlevere indholdet af 3000 annoncer, der er kreeret af falske profiler og har forbindelse til et russisk selskab kendt som Internet Research Agency. Foto:

Facebook vil udlevere indholdet af 3000 annoncer, der er kreeret af falske profiler og har forbindelse til et russisk selskab kendt som Internet Research Agency.

Annoncerne vil blive udleveret den amerikanske kongres, skriver nyhedsbureauet AFP.

Dermed bøjer den digitale gigant sig for et pres for at udlevere annoncerne, som menes at kunne kaste lys over mulig russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Facebookstifter Mark Zuckerberg har i en live video på Facebook torsdag sagt, at virksomheden »arbejder aktivt« med den amerikanske regering i dens efterforskning af russisk indblanding.

pix-Theresa May

Zuckerberg siger også, at han har dedikeret et hold til at gøre annoncerne tilgængelige for Kongressen.

Samtidig oplyser den sociale mediegigant, at man vil gøre politisk reklame på Facebook mere »transparent«, skriver AP.

Det betyder ifølge Zuckerberg, at man vil kræve, at det oplyses, hvem der har betalt reklamerne, og hvilke andre reklamer som betaleren har på Facebook på samme tid.

pix-Mark Zuckerberg

Det er essentielt, fordi politiske reklamer på det social medie kan se forskellige ud, alt efter hvilke brugere der ser dem - fordi reklamernes målrettes forskellige målgrupper.

Beslutningen kommer efter et voksende pres på det sociale medie fra den amerikanske kongres.

Det er vigtigt for Kongressen at få adgang til informationen, fordi det i øjeblikket ikke er muligt at spore politiske reklamer, og hvem der sponsorerer dem, på Facebook.

pix-Apps

Zuckerberg oplyser, at virksomheden vil ansætte 250 ekstra medarbejdere næste år, der skal arbejde på »integritet i valgkampe«.

Det er dog ikke sikkert, at Facebook vil kunne give offentligheden mange oplysninger om den nuværende efterforskning af de russiske annoncer.

»Generelt er vi begrænset af, hvad vi kan sige offentligt omkring myndighedernes efterforskning, så vi vil ikke altid kunne dele vores fund med offentligheden,« siger han.

/ritzau/

pix-Logoer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen