Berlingske Business

»Facebook tramper på privatlivets fred«

pix-Facebook-net
Den amerikanske, børsnoterede virksomhed Facebook får kraftig kritik for sin massive indsamling af data om folk - også om dem, der slet ikke bruger Facebook. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:

Voldsom kritik fra belgisk datamyndighed, som også advarer alle uden Facebook-konto.

Facebook tramper på den europæiske privatlivsbeskyttelse, og alle bør installere software, der kan beskytte dem mod Facebooks sporingssystemer - også selv om man slet ikke har en Facebook-konto.

Så klart melder den belgiske kommission til beskyttelse af privatlivets fred, CPVP/CBPL, ud, skriver nyhedsbureauet Reuters. Kommissionen, der er nedsat af det belgiske parlament, arbejder tæt sammen med tyske, hollandske, franske og spanske tilsvarende organisationer.

Tilladelse til hvad som helst

»Facebook tramper på europæiske og belgiske love om privatlivets fred,« skriver organisationen i en rapport, som blev offentliggjort fredag. »Den tilgængelige information er uklar og giver faktisk tilladelse til hvad som helst,« hedder det om Facebooks dataindsamling.

Rapporten kommer efter langvarige forundersøgelser, og CPVP/CBPL har en næste rapport på vej senere i år. CPVP/CBPL har mulighed for at tildele Facebook bøder, sådan som også flere andre landes datatilsyn har truet med.

»Den måde, som Facebook håner både sine brugere og alle internetbrugere på, kræver handling,« sagde præsidenten for kommissionen, Willem Debeuckelaere, ifølge Wall Street Journal med henvisning til, at selv folk, der ikke har en Facebook-konto, får registreret deres færden på nettet af det amerikanske, børsnoterede firma.

EU strammer grebet

Facebook er - som også andre store internationale IT-selskaber - i stadig kraftigere søgelys i Europa, hvor debatten om misbrug af personlige oplysninger tager til, samtidig med at de 28 EU-lande arbejder på at stramme databeskyttelsen betydeligt og indføre betragtelige bøder for overtrædelse.

Facebook, som har 1,4 milliarder brugere, er berygtet for sit meget dybe og personlige kendskab til sine brugere, fordi folk lægger ofte meget personlige oplysninger på Facebook. Samtidig sporer Facebook folks færden ned i detaljen for at kunne sammenstykke et meget detaljeret billede af brugerne, hvilket kan bruges til målrettede annoncer.

Oveni er Facebook i EUs søgelys, fordi selskabet - i lighed med andre internationale selskaber - har placeret sit europæiske hovedsæde i Irland, hvor selskabsskatten er lavere end i de øvrige EU-lande. Det er derfor som udgangspunkt det irske datatilsyn, som skal føre opsyn med Facebook og de klager, som kommer, over overtrædelse af privatlivets fred.

Folk skal give tilladelse først

Facebook siger i en udtalelse, at selskabet følger de europæiske databeskyttelseslove og derfor ikke forstår den belgiske kritik.

»Vi arbejder hårdt på at sikre, at folk har kontrol over, hvad de deler og med hvem,« hedder det.

Den belgiske datamyndighed har ikke kunnet få Facebook til i detaljer at beskrive, hvordan de indsamlede data anvendes. CPVP/CBPL fremhæver problemet med tilføjelsesprogrammer på netsteder som Facebooks »Synes om«-knap, der også påvirker dem, der slet ikke har en Facebook-konto.

Kommissionen har bedt Facebook om at standse indsamlingen af brugerdata gennem brug af cookier - små tekststumper, som bruges til at identificere folk og deres færden - og tilføjelsesprogrammer, medmindre man forinden har fået folks godkendelse af det.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen