Berlingske Business

Facebook tjener mere - og har spenderbukserne på

pix_ zuckerberg

Det sociale medie har held med at tjene flere penge via reklamer på smartphones, men udgifterne stiger samtidig betydeligt.

Mark Zuckerberg og kompagni hos Facebook fejrer fortsat fremgang i omsætningen på reklamer på især smartphones og tavle-PCere.

Aggressiv satsning på reklamer under særligt den amerikanske valgkamp og julesæsonen smitter kraftigt af på Facebooks seneste regnskab.

I sidste kvartal steg omsætningen til 1,59 milliarder dollars - 40 procent mere end i samme periode året før. Indtægterne fra reklamer udgjorde 1,33 milliarder dollars, og af dem kom de 23 procent fra reklamer på håndholdte enheder. For et år siden kom 14 procent fra mobiler og tavle-PCere.

pix-graphsearch

"I dag er der ingen tvivl, Facebook er en virksomhed med fokus på mobil. Det giver os mulighed for at nå flere mennesker, og vi bliver i stand til at tjene flere penge for hvert eneste minut mere, folk bruger sammen med os på deres mobil," sagde Facebook-stifter Mark Zuckerberg på det efterfølgende konference telefonopkald med investorer og presse.

Selvom Facebooks evne til at tjene penge anses som afgørende for Facebooks fremtid, så udløste regnskabet ingen aktiefest. Forventningerne til Facebook er igen kravlet i vejret, og flere analytikere havde håbet på mere.

Aktien faldt i første omgang omkring fem procent i efterhandlen, men reddede efterfølgende lidt af det tabte.

Et andet lod på vægten i vurderingen af Facebook som forretning er de stadig tungere omkostninger. I forhold til sidste år æder nye investeringer og øgede omkostninger 79 procent af overskuddet.

Det kommer blandt andet af udgifter fra medarbejderaktier, men også Facebooks udviklingsteam har fået tilført ekstra vitaminer i det seneste år. Noget som Mark Zuckerberg forventer vil fortsætte i 2013.

pix-facebook

Siden sidste år er antallet af medarbejdere i hovedkvarteret i Menlo Park, Californien og i resten af verden steget til 4.619 mod 3.200 ved slutningen af 2011.

Det kommende år vil fortsat handle om at klemme flere penge ud af Facebooks tjenester. Ikke mindst er der sat stor lid til den nyligt lancerede søgemaskine Graph Search.

"Hvis vi gør det her rigtigt, så vil det her hen ad vejen potentielt set kunne blive en meningsfuld forretning for os," sagde Mark Zuckerberg på konferenceopkaldet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen