Berlingske Business

Facebook på talentopkøb

Facebook
Det sociale netværk Facebook har været på opkøb i London og købt iværksættervirksomheden Monoidics. Dermed styrkes selskabets team i London og indsatsen på mobile platforme, lyder det fra Facebook. Arkivfoto: Dado Ruvic / Reuters / Scanpix Foto:

Techgiganterne går ofte på jagt efter nye talenter ved at opkøbe IT-iværksætter-virksomheder. Facebook har netop opsnappet britiske Monoidics, ligesom Yahoo ligeledes har været på talentopkøb.

Det sociale netværk Facebook har valgt at styrke holdet af medarbejdere i selskabets London-kontor i et opkøb af dele af techiværksætter-virksomheden Monoidics.

Den britiske virksomhed arbejder med udvikling af såkaldt »code verification software«, der anvendes til at teste, om anden software fungerer korrekt.

En del af holdet bag Monoidics, der blev stiftet i 2009 og har base i Londons techiværksættermiljø »Silicon Roundabout«, rykker ind i Facebooks London-kontor, når handlen er afsluttet. Ingen af partnerne oplyser prisen på aftalen, skriver The Guardian.

Aftalen går på opkøb af visse aktiver i selskabet, oplyser en af Facebooks ledende softwareudviklere i London, Philip Su, på Facebook. Han beskriver selskabet som ledende pionerer inden for feltet af software til kodebekræftelse - eller test af andre softwares funktioner. Men samtidig lægger han vægt på, at Facebook med handlen har fået forstærkninger til selskabets London-kontor.

»Opkøbet repræsenterer vores investeringer i kvalitet i vores mobile platform og i vores medarbejdere, idet dele af virksomhedens dygtige team slutter sig til Facebooks London-kontor, når handlen er afsluttet (der afventer visse betingelser i handlen). Vi har altid fokuserer på at hyre dygtige udviklere - og med dette opkøb har vi fundet mange. Deres iværksætterånd og ønske om at gøre en forskel gør dem til en stor styrke for Facebook,« skriver Philip Su.

Der er da også udbredt, at de store techselskaber vælger at opkøbe iværksætter-virksomheder ikke alene på grund af de produkter, de har på hylderne, men også fordi de dermed kan få fingre i eftertragtede medarbejdere. 

Yahoo i nyt opkøb

Generelt er der for tiden blevet sat skub i opkøbene blandt de nyere firmaer på techfeltet. Særligt internetselskabet Yahoo har ledt den tendens den seneste tid med en lang række opkøb.

Yahoo har da også endnu engang været ude med indkøbsposen, og ifølge nyhedssitet Venturebeat har selskabet netop opkøbt iværksætter-virksomhed nummer 19, siden topchefen Marissa Mayer satte sig i direktørstolen for omkring et års tid siden.

Denne gang er det den kinesiske virksomhed Ztelic, der laver analyse af data fra sociale sites på nettet. The Wall Street Journal har da netop også betegnet handlen som et talentopkøb, der medvirker, at den kinesiske iværksætter-virksomheds otte medarbejdere rykker ind i Yahoos research og udviklingsafdeling i Beijing.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen