Berlingske Business

Facebook opruster i Europa

FILES-US-IT-SUICIDE-FACEBOOK
(FILES) This file photo taken on November 20, 2017 shows logos of US online social media and social networking service Facebook in Nantes, France. Facebook on November 27, 2017 said stepping up the use of artificial intelligence to identify members of the leading social network who may be thinking of suicide. Software will look for clues in posts or even in videos being streamed at Facebook Live, then fire off reports to human reviewers and speed up alerts to responders trained to help, according to the social network. / AFP PHOTO / LOIC VENANCE Foto:

Tre centre skal oplære europæere i digitale færdigheder, og det børsnoterede selskab øger samtidig sin investering i kunstig intelligens i Frankrig.

Facebook vil åbne tre nye centre i Europa for over de næste to år at oplære en millioner mennesker i digitale færdigheder og investerer samtidig et større millionbeløb i sit franske forskningscenter i kunstig intelligens.

Det børsnoterede, amerikanske selskab, som er i de europæiske myndigheders søgelys for at overskride grænserne for folks privatliv og også ses efter af konkurrencemyndighederne, vil åbne tre centre i Spanien, Polen og Italien for at optræne folk med begrænset adgang til teknologi i at kunne gebærde sig digitalt ved blandt andet at træne dem i at bruge digitale medier og forstå, hvordan de sikrer sig, når de er på nettet. Gruppen omfatter både ældre, unge og flygtninge, og frem til 2020 skal en million enkeltpersoner og virksomhedsejere have været på kursus. Det omfatter 100.000 små og mellemstore virksomheder, hvor enkeltpersoner skal læres op, ligesom 250.000 virksomheder skal have onlineoplæring.

Vigtigt med færdigheder

Dermed håber Facebook at kunne give et bidrag til Europa, hvor EU har understreget behovet for at få løftet europæernes digitale færdigheder med henblik på at kunne skabe europæiske pendanter til de store, amerikanske teknologiselskaber.

Facebook har tilsvarende centre i Nigeria og Brasilien.

»Folk er bekymret for, at den digitale revolution efterlader mange mennesker. Vi ønker at sikre, at vi investerer i digitale færdigheder, så folk kan få de færdigheder, som de har brug for til at kunne deltage fuldtud i den digitale økonomi,« siger Sheryl Sandberg, der er Facebooks ansvarlige for den daglige drift, til nyhedsbureauet Reuters.

Hun understreger vigtigheden af at vise, at Facebook investerer lokalt.

19BUSFILES-US-POLITICS-MEDI.jpg

Flere eksperter i kunstig intelligens

Facebook investerer samtidig ekstra 10 millioner euro i sit forskningscenter i Paris for at fordoble antallet af ansatte af forskere til 60 og vil samtidig give penge til den franske regerings Åbne data-initiativ, så oplysninger kan deles med offentligheden.

»Vi tror på Frankrigs potentiale til at blive førende inden for kunstig intelligens og ønsker at bidrage med de nødvendige ressourcer for at fremme forskningen i Frankrig,« siger Antoine Bordes, som er direktør for Facebooks forskningscenter - det første uden af sin slags uden for USA, hvor Facebook har tilsvarende centre i San Francisco og i New York - til den britiske finansavis, Financial Times.

EU er i øjeblikket i færd med at diskutere stramninger, som skal sikre, at internationale selskaber som netop Facebook, Google, Apple og Amazon afregner skat af de indtægter, som de har i de enkelte lande og ikke udnytter at kunne sende dem gennem lande med lavere selskabsskatter.  Selskabet vil i løbet af 2018 åbne kontor i Danmark, som ikke længere skal betjenes fra Sverige.

Samtidig strammer EU kravene til de sociale medier om at reagere på og få stoppet hadsk tale og ekstremisme, ligesom der er stærkt fokus på overtrædelser af privatlivets fred og dermed beskyttelsen af ens personlige data.

Facebook har 364 millioner månedligt aktive brugere, som i gennemsnit sikrer det amerikanske selskab en indtægt på 41,60 kroner om måneden.

pix-Vestager/Cliqz

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen