Berlingske Business

Facebook og Google dropper satellitsatsninger

Google
Google vil stadig gerne satse på satellitinternet, men alt tyder på, at flere forskellige projekter er droppet. Foto:

Facebook og Google tænker hele tiden på, hvordan de kan få bedre og billigere udbredelse af hurtigt internet, men nu ser det ud til, at ambitiøse projekter ryger af bordet.

Mere internet, hurtigere internet. Overalt arbejdes der med at udbrede hurtigt internet til nye markeder, og gøre de 'gamle markeders' internet endnu hurtigere. Men nu har Facebook og Google opgivet nogle ambitiøse projekter om at bruge små satellitter til at give hurtigere og bedre internet.

pix-Google-krus

Facebook har nu droppet planerne om at bruge op til én milliard dollars svarende til cirka 6,7 milliarder danske kroner på at bygge og etablere satellit, der skulle give bedre internetadgang til for eksempel afrikanske lande. Det siger en person med direkte viden om projektet til tech-siden The Information.

Begge firmaer har udover satelitterne kigget på droner og balloner som mulige nye måder at sprede internet ud over kloden. Det er ikke utænkeligt, at de to firmaer vil genoptage rumkapløbet, hvor de små satellitter skal give hurtigt internet, men nu er der altså sat standby på ellers ambitiøse satsninger.

SPACE SHUTTLE

Mange andre firmaer prøver at bruge satelitter til bedre internet, og blandt andet Tesla-ejeren Elon Musks satsning SpaceX kan nævnes. Firmaet har ansøgt de amerikanske myndigheder om at opsende to prøvesatellitter, og i januar fik de 6,7 milliarder kroner i investering fra blandt andet Google. SpaceX har dog haft flere problemer med raketter, og problemer med at finde ud af, hvordan internettet skal transporteres fra satellit til jorden.

Google ejer stadig satellitfirmaet Skybox, som de købte i juni 2014. Men Skybox skal primært bruges til at forbedre Googles kortfunktion Google Maps, og det er usikkert, hvorvidt Skybox kan hjælpe Google med at give internetforbindelse til flere områder og mennesker.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen