Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Facebook lammetæver Twitter over hele banen

BOSNIA/
Overskrift
Foto:
Facebook lammetæver Twitter
Overskrift
Facebooks grundlægger og topchef, Mark Zuckerberg, har grund til at smile. Facebook stormer forbi rivalen Twitter på alle parametre, afslørede ugens regnskaber fra de to mastodonter inden for sociale medier.   Foto:
BOSNIA/
Overskrift
A man holds up a Samsung S4 smartphone against a video screen with an Twitter and a Facebook logo in this photo illustration taken in the central Bosnian town of Zenica, August 14, 2013. REUTERS/Dado Ruvic (BOSNIA AND HERZEGOVINA - Tags: BUSINESS TELECOMS) Foto:

Kampen mellem de to sociale medie-kæmper, Facebook og Twitter, ligner et opgør, hvor Twitter ikke kan undgå at glide i mudderet. De kolde facts viser, at Facebook sidder tungt på tronen og vil fortsætte med at lammetæve sin konkurrent.

Når talen falder på begrebet »sociale medier« dukker to globale kæmper ofte op til overfladen i samme sætning: Facebook og Twitter. De to selskaber har hver i omegnen af 10 år på bagen, men har på få år formået at krabbe sig ind på millioner af almindelige menneskers hverdag. Begge Silicon Valley-selskaber har »bygget netværk«, som giver brugere mulighed for at blive forenet med gamle venner og skabe kontakt til både politikere, sportsstjerner og højt profilerede skuespillere.

Lighederne mellem de to selskaber stopper dog, når det kommer til både pengekasse, kundemasse og udsigter for fremtiden. Både Facebook og Twitter sendte regnskaber på gaden i denne uge, der ikke efterlader skyggen af tvivl om, at Facebook kommer ud som den helt store vinder. Twitter bliver ganske enkelt pryglet blå og gul på samtlige parametre.

pix-Facebook

Facebook er mere end 13 gange større og vokser markant hurtigere end sin konkurrent. Når det gælder antallet af brugere har Facebook over 20 pct. af jordens befolkning i stalden - eller mere præcist omkring 1,5 milliarder mennesker. Hos Twitter ligger kundebasen på omkring 300 mio. brugere.

Hos Nordea finder chefrådgiver Michael Borre det foruroligende, at Twitter ikke er i stand til at sætte mere fart på vokseværket.

»Det tyder på, at vi skal revurdere vores holdning til, om Twitter kan blive et massemedie. De seneste tal tyder mere på, at Twitter er et nichemedie, som derfor risikerer at ramme muren for, hvor stor udbredelse platformen kan få,« skriver Michael Borre i en analyse.

De to selskabers finansielle resultater afslører samtidig, at Facebook skovler reklamedollar i kassen sammenlignet med Twitter. I årets andet kvartal var Facebook i stand til at kradse hele 3,8 mia. dollar ind i på reklamer, hvilket er en stigning på 41 pct. målt på den tilsvarende periode af 2014. Dertil kommer, at de sociale mediers globale førerhest har mulighed for at booste vækst og salg yderligere med fotodelingstjenesten Instagram og besked-appen Whatsapp.

Twitter havde sådan set også gode salgsnyheder med til aktionærer, da selskabet løftede sløret for sit regnskab. Her viste de nøgne tal, at Twitters indtægter på reklamer var vokset fra 277 mio. dollar til 452 mio. dollar på blot et år. Det forhindrede dog ikke selskabets aktie i at tage et kæmpe dyk på næsten 15 pct. Investorerne havde ganske enkelt forventet, at der var flere godter i posen.

pix-Twitter

Twitters aktie dykkede især, da selskabets finansdirektør, Anthony Noto, på en telekonference kom for skade at kaste en kold spand vand i ansigtet på investorerne. Twitter-direktøren sagde ligeud, at selskabet ikke forventer »meningsfuld vækst« i kundebasen i ganske lang tid fremover.

Også Twitters stifter, Jack Dorsey, var i dårligt humør over selskabets skrantende vækstudsigter.

»Vi er ikke tilfredse med væksten i Twitters publikum. For at realisere Twitters fulde potentiale, må vi gøre det bedre på tre områder: Mere disciplineret eksekvering, simplificering af vores tjeneste, så Twitters værdi leveres hurtigere - og bedre kommunikation angående den værdi, sagde Twitter-grundlæggeren i en pressemeddelelse.

Oveni alle dårligdommene kommer så, at Twitter ikke tjener rasende godt på de brugere, som i forvejen befinder sig i butikken.
»Facebook har fem gange flere brugere end Twitter, men er også i stand til at trække væsentligt flere penge ud af hver bruger. Facebook trak 2,71 dollar ud af hver bruger i det seneste kvartal, mens det kun blev til 1,65 dollar for Twitter,« noterer Michael Borre i sin analyse.

De to sociale mediegiganter har også klaret sig nærmest diametralt modsat, hvis man kigger på selskabers aktiekurs over det seneste år. Hos Facebook har året hidtil budt på en stigning i aktien på over 30 pct., mens det for Twitter er blevet til et fald på godt og vel 30 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen