Berlingske Business
17:42

Facebook læser billeder op for blinde

pix-Talende foto 1
Overskrift
Endnu virker det kun på Apple-udstyr og kun på engelsk, men her ses, hvordan Facebooks egenudviklede kunstige intelligens vil lade skærmlæseren fortælle, hvad der er på billedet på Facebook-opslaget. »Billedet kan rumme træ, himmel, udendørs,« siger stemmen...
pix-Talende foto 2
Overskrift
... og sådan ser billedet, som beskrives, faktisk ud, hvis man ellers kan se det. Fotos: Facebook

Nyt forsøg med kunstig intelligens beskriver de billeder, som ligger på Facebook, for blinde og folk med synsnedsættelse.

Også blinde og folk med synsnedsættelse skal kunne bruge verdens største, sociale netværk, Facebook, som derfor tirsdag har lanceret en ny funktion, hvor man kan få beskrevet i tale, hvad billederne forestiller.

Endnu virker den nye funktion kun på Apple-udstyr med iOS som styresystem og kun på engelsk, men Facebook arbejder på hurtigst muligt at få udbredt funktionen til også alle mobiltelefoner og tavle-PCer med Googles mobilstyresystem Android samt på alle andre sprog, herunder dansk, om end der ikke er sat dato på, hvornår det vil ske.

Det anslåes, at der hver eneste dag lægges over to milliarder billeder på sociale netværk som Facebook, Twitter og Instagram - sidstnævnte ejer Facebook også.

go

Den nye skærmlæser, som skal slåes til på iPhonen eller iPaden, vil ved brug af såkaldt kunstig intelligens forsøge at beskrive, hvad man ser på billedet, f.eks. at to mennesker smiler indendørs, at babyen smiler, eller at man ser et udendørs landskab. Facebook håber på et senere tidspunkt at kunne udvikle funktionen, så den kan kombineres med ansigtsgenkendelse, så de omkring 39 millioner, der er blinde, og de over 246 millioner, der har synsnedsættelser, får fornemmelsen af, hvem der faktisk er med på billederne.

Egenudviklet teknologi

Hidtil har skærmlæsere kun kunnet læse selve teksten op og angive, at der er et billede, men ikke kunnet fortælle, hvad der faktisk er på billedet. De oplysninger forsøger Facebook nu at bringe videre.

pix-Amit Singhal

Manden bag funktionen er ingeniør Matt King hos Facebook. Han er selv ramt af synsnedsættelse og ved derfor, hvordan man kan føle sig udenfor, når man ikke kan orientere sig i samtalerne og opslagene på Facebook. Genkendelsesteknologien er derfor udviklet af Facebook selv, så den kan genkende f.eks. madvarer, biler m.m.

»Vores kunstige intelligens har udviklet sig til, at det nu er praktisk for os at forsøge at få computere til at beskrive billeder på en meningsfyldt måde. Dette er på et meget tidligt stadium, men det hjælper os med at bevæge os i retning af det mål, hvor hvert eneste menneske får mulighed for at deltage i samtalen,« siger han til britiske BBC.

US-IT-INTERNET-APPLE-PRIVACY-FILES

Twitter åbnede i februar for en tilsvarende funktion, hvor brugerne får mulighed for manuelt at tilføje en beskrivelse til billederne. Det kræver så, at man faktisk får det gjort, hvor Facebooks nye system automatisk læser alle billeder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen