Berlingske Business

Facebook køber identifikationsekspert

FACEBOOK-NEWSFEED/
Foto:



Facebook har købt et firma, der kan kontrollere identifikation. Det ses som et træk mod falske profiler.

Det sociale medie Facebook har købt firmaet Confirm, der lever af at kunne kontrollere, om offentlige identifikationspapirer så som kørekort er ægte.

Det skriver flere medier, deriblandt nyhedsbureauet Reuters.

Opkøbet bliver set som et træk for at blive bedre til at kontrollere, hvem der køber reklamer og eksponering på det sociale medie.

- Deres ekspertise og teknologi vil styrke vores fortsatte indsats for at holde vores digitale fællesskab sikkert, skriver en talskvinde for Facebook til erhvervsmediet Bloomberg om opkøbet.

Facebook og andre sociale medier som eksempelvis Twitter er kommet i stormvejr, efter at det er kommet frem, at grupper med stærke forbindelser til den russiske stat i stort omfang forsøgte at påvirke den amerikanske præsidentvalgkamp i 2016.

Det skete med falske profiler og grupper, der betalte for at få spredt ekstreme og hadfyldte falske nyheder. Ifølge estimater nåede falske nyheder fra Rusland 126 millioner amerikanere under valget.

I løbet af 2017 er den russiske kampagne blevet oprullet af de amerikanske efterretningstjenester, og specielt Facebook er kommet under kritisk fokus fra den amerikanske kongres.

Flere medlemmer af Kongressen gik aggressivt til værks over for Facebook, da selskabet måtte erkende, at det ikke havde styr på, hvem der købte reklamer og spredte information på selskabets platform.

- Hvordan kunne Facebook, der er stolte over at kunne håndtere milliarder af datapunkter, ikke opdage, at politiske reklamer købt med russiske rubler kom fra Rusland?, tordnede den demokratiske senator Al Franken mod Facebook under en høring i Senatet i efteråret 2017.

Rusland og andre magter har de seneste år aktivt brugt falske profiler på sociale medier til at undergrave tilliden til vestlige demokratier i deres befolkninger og til at så splid.

Det har affødt en større debat om, hvorvidt sociale medier kan fortsætte med at være ansvarsfri over for det indhold, der bliver spredt på dem.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen