Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Facebook klar til at indtage arbejdspladserne

pix-Facebook at Work
Sådan ruller seneste nyt ind på Facebook at Work, som i stort omfang minder om det Facebook, som mange kender. Foto: Facebook

Særlig udgave til arbejdspladser skal konkurrere med både LinkedIn, Microsoft og Google.

Efter et år i testlaboratoriet lancerer verdens største, sociale netværk Facebook i de kommende måneder sin konkurrent til LinkedIn, »Facebook at Work«.

Den nye tjeneste er næsten identisk med det »almindelige« Facebook. Man får stadig sidste nyt ind i nyhedsrullen, man kan »synes godt om«, og der er mulighed for at chatte med andre. Men Facebook at Work er beregnet til brug på arbejdspladser, og brugerne vil derfor få særlige profiler, som er forskellige fra deres normale profiler, skriver nyhedsbureauet Reuters, og de vil ikke kunne spille f.eks. »Candy Crush«. Tjenesten vil desuden rumme særlige værktøjer, blandt andet inden for sikkerhed, som ikke findes i den almindelige udgave.

pix-Obama

Facebook begyndte i januar i år at teste Facebook at Work, og det var kun særligt indbudte, der kunne være med. Omkring 300 virksomheder - fra Royal Bank of Scotland over bryggerigiganten Heineken til senest Club Mediterranee - afprøver lige nu mulighederne. Snart åbnes tjenesten for alle virksomheder, men den bliver en betalingstjeneste til »nogle få dollars om måneden pr. bruger« for de særlige tjenester som analyseværktøjer og kundesupport, lyder meldingen fra Facebook.

Konkurrent til LinkedIn, Microsoft og Google

Facebook at Work er et forsøg på at komme ind på det professionelle marked, hvor LinkedIn har etableret sig som mere eller mindre den seriøse standard. Men det er også et angreb mod blandt andre Microsofts og Googles erhvervsmarkeder, hvor der satses på at levere software til den professionelle kommunikation og muligheder for at kunne samarbejde via alt udstyr.

pix-Datalås

Analysefirmaet IDC, som følger teknologimarkederne tæt, anslog i august, at markedet for karrieretjenester online er omkring seks milliarder dollars værd om året.

1,55 milliarder mennesker bruger Facebook hver måned, heraf 727 millioner udelukkende fra mobiltelefonen, og det sikrede det børsnoterede, amerikanske selskab en omsætning i juli-september på 4,5 milliarder dollars eller 30,7 milliarder kroner - næsten seks gange så meget, som Danmarks største telekoncern, TDC, omsatte for i samme periode. Facebook præsterede et overskud på 896 millioner dollars eller 6,1 milliarder kroner på de tre måneder.

INDIA-INTERNET-FACEBOOK-COMPUTERS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen