Berlingske Business
17:41God weekend

Facebook klar til at betale stort for musikken

pix-Facebook Watch
Facebook har netop åbnet sin Watch-funktion i USA som led i satsningen på film- og videoklip, der skal fastholde Facebook-brugerne. Men baggrundsmusik på private film har hidtil været et stort og tidskrævende problem. Foto: Facebook

Filmklip med musik er blevet et stort problem for det sociale netværk, som nu vil betale for en løsning.

Facebook er nu klar til at betale hundreder af millioner af dollars, så Facebook-brugerne lovligt kan lægge sange ind i de filmklip, som de lægger op på verdens største, sociale netværk.

Facebook har de seneste år satset på at få videoklip gjort til en del af det at være på Facebook, for det holder brugerne fast i længere tid, hvilket øger Facebooks muligheder for at vise reklamer og dermed tjene penge.

Musik på film er et problem

Størstedelen af de filmklip, som lægges på Facebook, kommer fra private brugere. Men mange har lagt musik ind på deres film, og det har Facebook ikke rettigheder til at vise. Derfor skal rettighedshaverne konstant have Facebook til at fjerne filmklippene.

Nu vil Facebook - efter mange måneders forhandlinger med musikrettighedshavernes organisationer - i stedet betale sig ud af problemet, skriver nyhedsbureauet Bloomberg, for det vil være med til at holde brugerne på Facebook i længere tid og ikke skabe irritation over, at videoklip bliver fjernet.

Facebook lancerede i denne uge sin filmtjeneste Watch med originalt indhold i USA efter en månedlang prøveperiode og skyder desuden selv penge i at få produceret særlige serier, som udelukkende vil blive vist på Facebook. Det skal alt sammen både trække flere annoncepenge til det amerikanske, børsnoterede selskab og samtidig skærpe konkurrencen med Googles filmtjeneste, YouTube, der er verdens største streamingtjeneste og - ifølge analysefirmaet Wilke - bruges af 52 procent af danskerne, kun overgået herhjemme af Danmarks Radios TV-kanaler på nettet, som 61 procent benytter sig af.

pix-Facebook-TV
For abonnenter LÆS MERE : Facebook gør klar til lave egne TV-serier

Hurtig løsning ønskes

Facebook er interesseret i hurtigt at få løst problemet med musikrettighederne, men der kan ifølge Bloomberg gå op til to år, før et identifikationssystem à la YouTubes, som holder øje med brugen af musik og sikrer afregning, kan være på plads. Derfor har Facebook fundet den større tegnebog frem.

Topchef og stifter Mark Zuckerberg sagde ved fremlæggelsen af 2.-kvartalsregnskabet for nylig, at det bliver film, der i de næste år vil være det, der driver Facebooks forretning fremad og afgør, hvor godt det går selskabet.

Musikbranchen oplever fremgang i salget som følge af stadig flere aftaler med streamingtjenesterne. På verdensplan blev der i 2016 solgt 5,9 procent mere end i 2015, viser tal fra brancheorganisationen International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). I Danmark steg musikselskabernes indtægter med ni procent til 494 millioner kroner. De 392 millioner kroner kom fra streaming, hvoraf tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music stod for de 381 millioner kroner, mens YouTube kun bidrog med 11 millioner kroner trods sin popularitet.

Rettighedshaverne håber, at en aftale med Facebook vil lægge øget pres på Google og YouTube til at afregne til højere beløb.

Facebook havde i april-juni 1,32 milliarder daglige bruger og omsatte for 9,32 milliarder dollars med et overskud på 3,89 milliarder dollars til følge.

pix-Bland selv

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen