Berlingske Business

Facebook justerer for at bremse klik-lokkemad og fake news

Facebook FACEBOOK-AUSTRIA/
Facebook runder to milliarder brugere på verdensplan Facebookstifter glæder sig i et opslag på det sociale medie over at have rundet to milliarder brugere.Se RB kl. 20.09 den 27.06.2017. FILE PHOTO: Facebook CEO Mark Zuckerberg speaks during a news conference at Facebook headquarters in Palo Alto, California May 26, 2010. REUTERS/Robert Galbraith/File Photo Foto:

Det amerikanske medie Facebook vil begrænse udbredelsen af delinger fra en lille gruppe meget aktive brugere.

Facebook ændrer igen algoritmen bag det sociale medies nyhedsrulle, så enkelte personer, der står bag et højt antal delinger af lokkende historier og falsk information, ikke kommer så bredt ud.

Det amerikanske medie, som har to milliarder brugere, har i flere år forsøgt at begrænse historier og opslag, som det store flertal ikke ønsker.

Bestræbelserne tog fart, da en sværm af falske nyheder blev spredt under præsidentvalgkampen i USA sidste år.

De seneste ændringer kommer til at begrænse opslag fra "en lille gruppe" mennesker. Disse personer har ifølge Facebook stået bag et stort antal daglige opslag af lav kvalitet.

Kun 0,1 procent af de brugere, som deler flere end 50 oplæg dagligt, bliver berørt af ændringen.

Ændringen retter sig alene mod deling af links. Det vil sige, at deres foto og andre opslag ikke begrænses, meddeler mediet.

- Vores undersøgelse viser, at der på Facebook er en lille gruppe mennesker, som af rutine deler store mængder hver dag. Derved spammer de folks nyhedsruller, siger Adam Mosseri, som er vicechef for nyhedsrullen.

Algoritmen bestemmer, hvordan historier fra venner og annoncører udvælges til brugernes forsider.

Den bestemmer også, i hvilken rækkefølge historier optræder.

I august foretog Facebook en anden ændring. Den skulle begrænse udbredelsen af historier med lokkende overskrifter.

/ritzau/Reuters

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen