Berlingske Business

Facebook indrømmer: 61 firmaer fik særadgang til brugerdata

tirsdag
Stik mod tidligere udmeldinger gav Facebook store virksomheder adgang til fortsat at høste data om Facebook-brugere og deres venner, selv om der var blokeret for det. Facebook spærrede ikke i 2014, sådan som firmaet sagde, helt for adgangen til, at virksomheder kunne tilgå folks Facebook-oplysninger i baggrunden. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:

Stik mod tidligere udmeldinger gav Facebook store virksomheder adgang til fortsat at høste data om Facebook-brugere og deres venner, selv om der var blokeret for det.

Facebook gav 61 virksomheder - heriblandt Spotify, Snap, Nissan, Nike og den tidligere danske løbeapplikation Endomondo - særlig adgang til brugerdata, efter at der var blevet blokeret bredere for præcis sådan en adgang.

Det fremgår af et 747 sider langt, skriftligt svar, som Facebook har givet til den amerikanske kongres som led i de igangværende undersøgelser af selskabet, og det er stik imod, hvad Facebook tidligere har forklaret om, at adgangen blev lukket i 2014.

Fik seks måneders ekstra adgang

Virksomhederne fik adgang til brugernes offentlige profiler såvel som visse data fra deres venner. Appudviklerne kunne blandt andet få folks navne, køn, fødselsdag, bopæl, billeder og oplysninger om, hvilke sider de synes om.

60 af de 61 virksomheder, som også tæller Snap, Panasonic, Oracle og UPS, fik gennem ekstra seks måneder lov til fortsat at have adgang til folks data, selv om Facebook i april 2014 generelt lukkede for muligheden som led i en stramning, der ville gælde et år senere, fra maj 2015. Facebook brød derved sine egne regler, som krævede, at nye apps skulle gennemgå en godkendelsesproces og blev forhindret i at tilgå venners data uden godkendelse.

Det fremgår ikke af det skriftlige svar, hvorfor disse virksomheder fortsat havde adgang til folks Facebook-data.

Facebook, som er en børsnoteret virksomhed, der lever af at sælge annoncer på baggrund af de mange personlige oplysninger, som folk frivilligt lægger ind på Facebook, er i politisk modvind oven på en større dataskandale. Det britiske analysefirma Cambridge Analytica havde gennem en app i smug skaffet sig adgang til 87 millioner Facebook-brugeres data, heriblandt 41.000 danskeres, og Facebook stoppede det ikke, selv om Facebook vidste, at det fandt sted.

Apple, Amazon og Huawei havde også udvidet adgang

Skandalen har fået myndigheder i såvel USA som Europa til at presse Facebook for at få bedre indblik i, hvordan forretningsgangene er i selskabet.

Den nordiske storbank Nordea har droppet sine investeringer i Facebook som følge af skandalen.

En belgisk IT-sikkerhedsforsker afslørede i sidste uge, at op mod 120 millioner Facebook-brugeres data i årevis er blevet lækket af en række populære quizzer, som man bruger sit Facebook-logon til at få adgang til.

Det er for nylig kommet frem, at Facebook har givet 52 andre hardware- og softwarefirmaer - heriblandt Apple, Amazon og Huawei - særlige muligheder for at integrere »Facebook og Facebook-funktioner«, som det hedder, i deres udstyr og tjenester. Dette indbefatter adgangen til basale oplysninger om Facebook-brugerne og skal angiveligt være sket for at sikre en bedre Facebook-oplevelse, når man bruger udstyret.

I april i år begyndte Facebook som følge af det store pres at lukke for adgangen igen. 38 af 52 produkter er ifølge Facebook selv nu blevet lukket.

Facebook meldt for manipulation

EUs stramninger af databeskyttelsesreglerne, den såkaldte Persondataforordning (på engelsk forkortet GDPR), som trådte i kraft 25. maj, har skærpet kravene til, at data ikke kan hverken indsamles, gemmes eller deles som tidligere. De giver samtidig brugerne adgang til at få oplyst, hvilke data om dem som virksomheder som Facebook gemmer og bruger.

Det norske forbrugerråd anmeldte i sidste uge Facebook og Google til såvel datatilsynet som forbrugerombudsmanden for at vildlede og manipulere brugerne til ikke at slå dataindsamlingen om dem fra.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen