Berlingske Business

Facebook har ført annoncører bag lyset i to år

pix-Facebook
Ved at udelade alle dem, der kun så filmklip under tre skunder, har Facebook pumpet sine seertal op med helt op til 80 procent. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Foto:

Det sociale netværk har kunstigt pumpet sin succes med at få folk til at se filmklip op med helt op til 80 procent.

Den gennemsnitlige Facebook-bruger har slet ikke set så meget film på sin profil, som Facebook selv har opgivet.

Afsløringen har skabt ophidselse blandt store annoncører og andre, der lægger mange penge hos verdens største sociale netværk, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. For der er ifølge kilder ikke blot tale om en lille overvurdering af tidsforbruget. Filmseningen er af Facebook opgivet 60-80 procent højere, end det egentlig er tilfældet.

pix-De rigeste

Facebook har ellers slået sig stort op på netop folks vilje til at se filmklip, og oplysningerne er derfor pinlige for Facebook. De kan nemlig have betydet, at annoncekøbere har lagt deres penge et forkert sted ved at reklamere gennem Facebook i stedet for hos f.eks. Googles YouTube, Twitter eller som TV-reklamer.

Men de forkerte tal rammer også alle medier og udgivere, der bruger Facebook til at reklamere for deres eget indhold og samtidig tilpasser deres offentliggørelser af nyheder ud fra data, som de kan aflæse af Facebooks brugerstatistikker.

pix-Priscilla Chan og Mark Zuckerberg

Kort visning talte ikke med

I de seneste to år har Facebook ifølge Wall Street Journal kun talt filmseningen på mere end tre sekunder med under punktet »Gennemsnitlig varighed af videovisning«. Når et klip blev set på mindre end tre sekunder, blev det ikke talt med, og dermed er filmseningen kunstigt blevet pumpet op.

Det er reklamebureauet Publicis Media, der af Facebook selv er blevet forelagt problemet. Facebook er nu i gang med at indføre nye målemekanismer for at kunne give de rigtige tal. Publicis købte i 2015 annoncer for 77 milliarder dollars for sine kunder i hele verden.

»Vi fandt for nylig en fejl i den måde, som vi udregner en af vore videomålinger på. Fejlen er blevet rettet, den har ikke påvirket afregningen, og vi har orienteret vores partnere,« hedder det i en udtalelse fra Facebook.

pix-Max Schrems

Facebook havde ved udgangen af juni 1,03 milliarder aktive, daglige brugere. I april-juni sikrede deres aktiviteter som følge af annoncørers interesse for at være til stede Facebook et overskud på 2,05 milliarder dollars.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen