Berlingske Business

Facebook-bestyrelsesmedlem fanget i indisk shitstorm

Facebook
Marc Andreessen, bestyrelsesmedlem og investor i Facebook, har bragt sig selv i en regulær shitstorm i Indien efter nogle særdeles krasbørstige kommentarer om den indiske regering og landets historie. Foto:

Marc Andreessen, bestyrelsesmedlem og investor i Facebook, har bragt sig selv i en regulær shitstorm i Indien efter nogle særdeles krasbørstige kommentarer om den indiske regering og landets historie.

Selv Mark Zuckerberg har taget afstand til kommentarerne, skriver Financial Times.

Facebook-investoren har under Twitter-handlet @Pmarca måttet undskylde for en række tweets, hvori han blandt andet kaldte Indiens regerings beslutter for selvmorderiske og hentydede til landets fortid som koloni.

zucker

»Anti-kolonialisme har været økonomisk katastrofalt for det indiske folk i årtier. Hvorfor stoppe nu?« spurgte han retorisk. Det skulle han nok ikke have gjort.

I den efterfølgende shitstorm ville ikke engang Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, komme Marc Andreessen til undsætning. Han kaldte kommentarerne for dybt foruroligende, og opfordrede til forståelse for landets historie.

FACEBOOK PROFITS

»Facebook står for at hjælpe folk og give dem en stemme til at skabe deres egen fremtid. Men for at skabe fremtiden er vi nødt til at forstå fortiden,« skrev Mark Zuckerberg.

Marc Andreessens oprindelige udbrud kom, efter at de indiske myndigheder har afvist et af Facebooks forslag, der ville introducere differentierede priser for web-trafik alt afhængig af, hvilket indhold der blev hentet ned fra nettet. Kritikere mente, at Facebook og andre firmaer, eksempelvis BBC, ville komme til at fungere som gatekeepere for millioner af mennesker, der kom online for første gang.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen